Wybór optymalnego oleju silnikowego w dużej mierze determinuje prawidłowy przebieg serwisu olejowego. Wiele osób zastanawia się jednak, czym tak naprawdę są te optymalne oleje silnikowe? Warto jeszcze przed zakupem sprawdzić jakimi parametrami określane są oleje silnikowe. Trzeba także zweryfikować, który typ oleju będzie optymalny dla silnika pracującego w naszym samochodzie.

Oznaczenia oleju

Każde opakowanie oleju posiada specjalne oznaczenia, które określają klasę lepkości. Oznaczenia te mają postać np. 5W30 czy 10W40. Pierwsza liczba w tym ciągu określa przydatność oleju do pracy w niskich temperaturach. Im niższa wartość liczby, tym dany olej lepiej sprawdza się w niskich temperaturach. Punktem odniesienia jest symbol 0W, który oznacza, że olej umożliwia bezpieczny rozruch silnika w minimalne temperaturze -35 stopni. Każda kolejna klasa (5W, 10W) pozwala na odpalenie silnika w temperaturze o 5 stopni wyższej od poprzedniej.

Do rozpracowania pozostaje jeszcze jedno oznaczenie, które występuje po literze „W”. Oznacza ono lepkość oleju w wysokich temperaturach. Im wyższa liczba, tym większa gęstość oleju w warunkach wysokiej temperatury. Znakomita większość producentów zaleca użytkownikom stosowanie oleju o klasie lepkości 40. Jeśli mamy do czynienia z nowoczesnymi autami, które są wyposażone w ciasno spasowane jednostki napędowe, najlepszym wyborem będzie olej o klasie lepkości 30.

Co oznacza niska lepkość? Mówi nam ona, że w wysokiej temperaturze olej staje się dosyć rzadki. To znacznie obniża opory pracy silnika. Oleje silnikowe tego typu są uważane za energooszczędne. Na pewno jednak nie sprawdza się w pojazdach „usportowionych”, w których jednostka napędowa jest poddawana dużym obciążeniom. W takiej sytuacji olej o niskiej lepkości nie zapewni silnikowi optymalnej ochrony. Dlatego należy wybrać produkt o wyższej klasie jak np. 10W60.

Jakość oleju

Oprócz standardowego oznaczenia, jakie doskonale znamy z etykiet na opakowaniach oleju, wyróżniamy jeszcze tzw. specyfikację jakościową. Możemy wymienić dwie główne specyfikacje – API (Amerykański Instytut Naftowy) oraz ACEA (Zrzeszenie Europejskich Producentów Pojazdów). Warto dodać, że koncerny takie jak Volkswagen stosują własne, dużo bardziej rygorystyczne normy jakościowe.

Specyfikacja API oznacza oleje symbolem, który składa się z dwóch liter. Pierwsza litera mówi nam, do jakiego rodzaju silnika przeznaczony jest dany produkt (C-silnik diesla, S-silnik benzynowy). Druga litera określa jakość oleju w skali A-F (silnik diesla) oraz A-M (silnik benzynowy). W obu przypadkach jakość oleju rośnie począwszy od litery A.

Stosowanie się do specyfikacji ACEA jest polecane szczególnie w przypadku nowoczesnych silników. W ramach tej specyfikacji oleje dzieli się na kategorie:

– A – silnik benzynowy,

– B – silnik diesla,

– C – silnik benzynowy lub wysokoprężny wyposażony w dodatkowy system oczyszczania spalin.

W obrębie ostatniej kategorii wyróżniamy oznaczenie C1, C2 oraz C3. W oleju oznaczonym symbolem C1 występuje najmniej popiołów, które mogą powodować zapychanie filtra.

Odwiedzając sklep z częściami samochodowymi i wybierając olej silnikowy do swojego auta, warto mieć na uwadze powyższe kryteria jakościowe. Prawidłowo dobrany olej silnikowy wpływa na niezawodną pracę jednostki napędowej, a także znacznie poprawia jej żywotność. A to z kolei pozwala nam uniknąć poważnych problemów i kosztownych napraw w przyszłości.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ