Francuzi pozbywają się samochodów, które nie spełniają coraz bardziej wyśrubowanych norm dotyczących emisji spalin, a część z tych aut trafia do Polski, gdzie normy są mniej restrykcyjne. Nie jest to jednak jedyny powód, dla którego Polacy chętnie kupują samochody z Francji. To po prostu kolejny, obok Niemiec, Belgii czy Holandii rynek wtórny, z którego można wziąć auto stosunkowo łatwo, dzięki unijnym przepisom i strefie Schengen.

Auto z Francji – jechać na miejsce?

Aby zdobyć samochód z Francji przyszły właściciel ma jak zawsze dwa wyjścia – kupić auto w komisie zajmującym się sprowadzaniem aut lub samodzielną wycieczkę na miejsce. Oczywiście to tylko ogólny podział, bo w sieci znajdziemy też liczne oferty „niedzielnych” handlarzy, którzy nie zajmują się oficjalnie sprzedażą, ale od czasu do czasu sprowadzą auto, by z zyskiem pozbyć się go w Polsce. To jednak niezbyt pewne propozycje, często też o nieuregulowanym statusie prawnym – niejednokrotnie nabywca sam musi opłacić podatek akcyzowy.

A więc warto jechać czy wybrać się do komisu? Wszystko zależy od tego, ile masz czasu i czy jesteś w stanie zweryfikować samochód u sprawdzonego mechanika przez zakupem. Podjęcie decyzji ułatwi Ci odpowiedź na pytanie, jakich czynności trzeba dokonać, by sprowadzać samochody z Francji…

Sprowadzanie samochodów z Francji – formalności

pexels-photo-109361W jaki sposób stać się właścicielem auta z francuskiego rynku wtórnego? Już na poziomie wyszukiwania ogłoszeń warto wziąć pod uwagę wszelkie opłaty dodatkowe. To pozwoli Ci na określenie opłacalności zakupu. Sprowadzając samochody z Francji dopłacamy ok. 100 euro za tymczasowe międzynarodowe OC oraz do 50 euro za tablice wywozowe. W Polsce natomiast niezbędny będzie jeszcze przegląd techniczny za 99 zł, opłaty rejestracyjne za 256 zł oraz tłumaczenie dokumentów, które możesz kosztować do 200 zł. Nie sposób oczywiście zapomnieć też o akcyzie, która jest naliczana odmiennie w zależności od pojemności silnika. Może wynosić 3,1% albo aż 18,6%.

Pierwszą formalnością przy zakupie samochodu powinno być natomiast sporządzenie umowy kupna-sprzedaży. Musi się w niej znaleźć zapis, że Twój samochód z Francji nie ma ukrytych wad, a także informacja o przebiegu oraz roczniku. Umowa ułatwia rejestrację w Polsce.

Gdy umowę mamy spisaną, powinniśmy otrzymać od sprzedawcy kluczyki, dowód rejestracyjny (przekreślony i podpisany przez sprzedającego) oraz potwierdzenie o braku obciążenia kredytowego (certyficate de non gage).

Następnie udajemy się do wydziału komunikacji, by dostać tymczasowe tablice rejestracyjne. Dzięki nim nasz samochód z Francji może wjechać na drogę z nowym właścicielem i dojechać do Polski. Kolejny krok to wykupienie tymczasowego OC.

Na tym etapie możemy jechać do Polski, gdzie czekają kolejne formalności. Samochody z Francji wymagają opłacenia podatku akcyzowego. Ponadto pojazd powinien być zarejestrowany w ciągu 30 dni, a francuskie dokumenty muszą być przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego. Niezbędne jest też oczywiście wykupienie rocznego OC.

[Głosów:14    Średnia:2.6/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ