Nadwozie w samochodach ciężarowych wbrew pozorom odgrywa bardzo ważną rolę, dlatego też warto bliżej mu się przyjrzeć. W profesjonalnym transporcie ciężarowym możemy wyróżnić kilka rodzajów nadwozi.
Niniejszy artykuł to doskonała propozycja dla wszystkich tych osób, które chcą dokładnie poznać ich konstrukcję, główne cechy struktury i przeznaczenie.
Najpopularniejsze nadwozia
W pierwszej kolejności warto wspomnieć o tym, że nadwozia w ciężarówkach nie są jednolitym zespołem, a jedynie częścią składową danego pojazdu. W praktycznego punktu widzenia mamy tutaj do czynienia z dwoma niezależnymi częściami. Pierwszą z nich jest kabina kierowcy, a drugą część ładunkowa pojazdu. Warto wspomnieć również i o tym, że ciężarówki mogą mieć nadwozie skrzyniowe albo wymienne, które wykorzystywane są przede wszystkim w transporcie kombinowanym.
Plandeka
W dzisiejszych czasach na polskich drogach zdecydowanie najczęściej stosowanym nadwoziem jest oczywiście plandeka, która wykorzystywana jest powszechnie do przewozu największej grupy towarów. Plandeka najprościej rzecz mówiąc, to nic innego jak zwykłe pokrycie ciężarówki, które umożliwia ładowanie towaru z boku, z tyłu albo z góry. Pod plandeką transportuje się przede wszystkim produkty, które w mniejszym lub większym stopniu wymagają odpowiedniej ochrony przed negatywnymi wpływami pogody.
Jumbo
Wśród kierowców bardzo dużym zainteresowaniem cieszy się także jumbo – naczepa o zróżnicowanym poziomie podłogi. Główna część podłogi może być obniżona, dzięki zastosowaniu kół o bardzo niewielkiej średnicy. W ten prosty sposób można uzyskać większą wysokość ładowną i przewozić więcej towarów.
Firanka
Auta ciężarowe mogą być także wyposażone w firanki (tautlinery). Są to specyficzne naczepy płaskie, kryte plandeką, które zasłaniane są tak samo jak zwykłe firanki. Firanki doskonale nadają się przede wszystkim do przewożenie długich towarów, które ładowane są z boku albo z góry. To właśnie dzięki nim można w bardzo wygodny i bezpieczny sposób przewieźć długie rury. Korzystając z firanki warto postawić także na porządne pasy, dzięki którym będzie można odpowiednio zabezpieczyć ładunek.
Chłodnie
Auta ciężarowe chłodnie to naczepy (kontenery) o specjalnej zabudowie, która umożliwia utrzymanie odpowiedniej temperatury (od +30 do -30°C). Na czołowej ścianie zazwyczaj znajduje się agregat chłodniczy, który jest w stanie w razie potrzeby ogrzać albo ochłodzić naczepę. Pamiętać należy również i o tym, że gdy chłodnia nie pracuje, to można wozić te same towary, które przeznaczone są dla plandeki.
Izoterma
Izoterma to z kolei nadwozie, które wykorzystywane jest powszechnie do przewozu towarów w kontrolowanej temperaturze. Izoterma nie ma chłodni, dlatego też nie daje możliwości schłodzenia i ogrzania przestrzeni naczepy. Izoterma bardzo często wykorzystywana jest na przykład do przewożenia leków albo żywności w transporcie krajowym.
Artykuł powstał we współpracy z internetową giełdą samochodów dostawczych i ciężarowych https://gielda.grupadbk.com.