W przypadku polerowania ręcznego lakieru używa się specjalnych mleczek, które mają za zadanie nadać połysk lakierowi, natomiast nie usuwają rys. Jeśli chce się pozbyć defektów na lakierze konieczne jest polerowanie maszynowe z użyciem odpowiedniej pasty polerskiej. W dzisiejszym poradniku przedstawimy kompendium wiedzy na temat polerowania maszynowego. Czy można wykonać je samodzielnie?
Dobór polerki, czyli urządzenia do polerowania
Decydując się na polerowanie lakieru na wybranym elemencie karoserii mamy do wyboru dwa urządzenia. Maszynowe polerowanie może odbywać się przy użyciu polerki obrotowej lub mimośrodowej. Ta pierwsza wykonuje ruchy koliste, a druga po orbitach. Pierwsza z nich uważana jest za bardziej agresywną, ale jednocześnie taką, którą pracę związaną z polerowaniem lakieru można wykonać szybciej. Polerka orbitalna jest lepszym wyborem dla początkujących, gdyż trudniej nią zniszczyć lakier. Trzeba pamiętać bowiem, że poleruje się jedynie pierwszą warstwę lakieru czyli bezbarwną. Najczęściej powłoka lakiernicza składa się z warstwy, podkładu, koloru i lakieru bezbarwnego. Jedynie ten ostatni podlega obróbce przy użyciu polerki.
Dobór odpowiedniego pada i pasty polerskiej ma znaczenie
Kiedy już wybierzesz odpowiednie urządzenie musisz dobrać do niego właściwego pada i pastę polerską. Jeśli chodzi o pady, to mają one różną średnicę i ścieralność. Można wybierać te gąbczaste albo wełniane. Jednak te drugie mogą być używane jedynie do polerek obrotowych i trzeba pamiętać, że szybko się ścierają. Pady mogą mieć różną średnicę. Jak wiadomo największe stosuje się do dużych elementów, a najmniejsze tam, gdzie praca musi być bardzo precyzyjna. Zarówno pady, jak i pasty polerskie można podzielić na te przeznaczone do wykończenia, polerowania, a także ścierne, gdzie wyróżniamy lekko ścierne, średnio ścierne i mocno ścierne. Zatem wybór jest naprawdę ogromny i przed przystąpieniem do polerowania trzeba dobrać odpowiedni zestaw polerski.
Czynności jakie musisz wykonać przed polerowaniem lakieru
Przed przystąpieniem do polerowania musisz dokładnie umyć i wysuszyć samochód. Zanieczyszczenia, które nie zostaną usunięte przy pomocy zwykłych środków należy usunąć glinką przeznaczoną do tego celu. Po usunięciu zanieczyszczeń, umyciu i osuszeniu samochodu można przystąpić do bezpośredniego przygotowania do polerowania lakieru, usuwania rys, wżerów czy hologramów. Zatem konieczne jest zabezpieczenie elementów plastikowych przed agresywnym działaniem pada z pastą polerską. Szczególnie wrażliwy jest teksturowany plastik. Najczęściej okleja się lusterka, listwy pod drzwiami, a także klamki, zderzaki oraz wszystkie inne elementy wykonane z tworzywa sztucznego. Następną konieczną czynnością jest pomiar grubości lakieru wykonywany elektrycznym miernikiem. Można spotkać się z takimi, które potrafią określić grubość poszczególnych trzech warstw lakieru, jednak są one bardzo drogie. Najczęściej więc używa się tych tradycyjnych, których pomiar wskazuje na całkowitą grubość trzech warstw. Przyjmuje się, że optymalna grubość lakieru przy której można wykonywać polerowanie to od 100 do 200 mikronów. Jeśli wskaźnik pokaże 80 mikronów znaczy to, że warstwa lakieru bezbarwnego jest cieńsza i lepiej zrezygnować z używania mocno ściernych past i padów, aby nie uszkodzić właściwej powłoki lakierniczej, czyli koloru, gdyż w takim przypadku konieczne jest ponowne lakierowanie. Jeśli wartość wynosi poniżej 80 mikronów znaczy to, że w przeszłości używane były agresywne pasty polerskie. Tutaj trzeba bardzo uważać. Najczęściej w takiej sytuacji wybiera się pastę polerską wypełniającą ubytki. Dzięki temu możliwe jest zachowanie i tak już cienkiej warstwy lakieru.
Polerowanie mechaniczne lakieru – o czym jeszcze należy pamiętać?
Musisz pamiętać, że niezależnie od pomiaru, zwykle grubość powłoki lakieru bezbarwnego wynosi 50%, w stosunku do pozostałych warstw. Jednak przy bardzo niskim pomiarze może być i tak, że jest ona cieńsza. Dlatego odpowiednia pasta polerska i pad są tak ważne. Istotne znaczenie ma również praca samej polerki, gdyż do dyspozycji masz regulacje prędkości obrotów. Przed rozpoczęciem pracy musisz ocenić z jakimi ubytkami masz do czynienia. Pomoże Ci w tym lampa oraz jarzeniówki. Ręczna lampa umożliwi zobaczenie płytszych i mniejszych rys, z kolei jarzeniówka uwydatni te głębsze. Polerowanie należy wykonywać stopniowo rozpoczynając od padów wykańczających i takich też past, potem przechodząc stopniowo na polerujące, obserwują efekty. Kiedy nie są zadowalające można zdecydować się na ścierne i tu znów od tych lekkich do mocno ściernych. Trzeba jednak kontrolować grubość powłoki lakierniczej.
Trzeba wyraźnie zaznaczyć, że czasem polerowanie mechaniczne nie pozwoli usunąć rys i wżerów. Jeśli sięgają one do warstwy koloru lub jeszcze głębiej do podkładu konieczne jest ponowne lakierowanie danego elementu.