Nie do końca wiadomo skąd wzięła się nazwa Jeep, ale jedno nie ulega wątpliwości – dziś jest to jedna z najbardziej znanych marek samochodowych na świecie. Popularne Jeepy przemierzają szosy i bezdroża już niemal 80 lat, a choć pierwsze modele były typowymi wojskowymi autami, bez luksusów i wyszukanej stylistyki, dziś Jeep zachwyca nie tylko niezawodnością, ale także nowoczesnością. Zapraszamy na krótką „przejażdżkę historyczną” z Jeepem.

Jazda na front

Historia Jeepa zaczyna się w latach 40-tych, gdy amerykańska armia ogłosiła przetarg na auto wojskowe. Jak się okazało, jego zwycięzcą wybrano pojazd Willys Quad stworzony przez firmę Willys-Overland. Po serii modyfikacji i zmian konstrukcyjnych, dostosowujących wymogi nowego samochodu do potrzeb wojskowych, Willys Quad zmienił się w Willysa MA, a następnie Willysa MB. Wojskowi nie stosowali jednak żadnych z tych nazw, ponieważ dla nich Willys stał się Jeepem, a nowa nazwa szybko zaczęła być stosowana na całym świecie. Na potrzeby armii amerykańskiej wyprodukowano ponad 368 tysięcy pojazdów, a surowy pojazd w kolorze oliwki szybko stał się symbolem wojskowej terenówki.

Jeep idzie do cywila

Pierwsze cywilne Jeepy powstały już w 1945 roku – Jeep CJ-2A. Był to pojazd terenowo-użytkowy z otwieraną tylną klapą, zapasowym kołem na burcie nadwozia, nowymi reflektorami i zewnętrznym korkiem wlewu paliwa. Po 4 latach produkcji zastąpiła go nowocześniejsza wersja CJ-3A.

Kolejną odsłoną był Jeep CJ-3B, posiadający nową maskę chłodnicy, która miała pomieścić czterocylindrowy silnik Hurricane typu F-Head. Model ten był dość udany i produkowano go od 1953 do 1968 roku, sprzedając w tym czasie 155,494 sztuki. Rok zakończenia produkcji tego modelu wiązał się dla Jeepa z jeszcze innym ważnym wydarzeniem, jakim było przejęcie firmy Willys-Overland przez Kaiser Company.

Era Cherokee

Nie będziemy wyliczać wszystkich kolejnych konstrukcji Jeepa, bo zbyt wiele z nich było bardzo udanych i sprzedało się w setkach tysięcy egzemplarzy, nie sposób jednak nie wspomnieć o jednej z najlepszych – mam na myśli Jeep Cherokee, kultowe auto, które w różnych wariantach produkowano od 1963 aż do 1991 roku. Szczególnie udana była wersja Cherokee XJ, która była mniejszą lecz bardziej zaawansowaną technicznie wersją Cherokee SJ. Jako największe zalety tego modelu można wymienić napęd na cztery koła Command-Trac® oraz przednie zawieszenie na sprężynach śrubowych Quadra-Link.

Wśród innych popularnych modeli tamtych lat należy wymienić również Jeep Wrangler oraz Jeep Comanche. Wrangler w wersji YJ został wyprodukowany w 630 000 egzemplarzach.

Współczesny Jeep

Obecnie marka Jeep wciąż wyznacza nowe standardy w produkcji samochodów terenowych, czego dowodem są liczne nagrody na targach motoryzacyjnych na całym świecie. Wśród produkowanych obecnie Jeepów możemy wymienić:

Jeep Renegade – kompaktowy SUV, o sportowym charakterze i niepowtarzalnej linii nadwozia. Nazywany często najzwinniejszym SUV-em w historii.

Jeep Wrangler – który bodaj najwięcej zachował z wyglądu dawnych Jeepów, łączący klasyczną formę z nowoczesną funkcjonalnością. Począwszy od tradycyjnych okrągłych reflektorów i charakterystycznego grilla na drzwiach kończąc.

Jeep Cherokee –  w wersji z 2014 roku to SUV z doskonałymi właściwościami jezdnymi, łatwym prowadzeniem i najlepszym w swojej klasie napędem 4×4. Nowe Cherokee to legendarne DNA Jeepa w modnej i komfortowej odsłonie.

Jeep Grand Cherokee – jeśli zastanawiałeś się, czy można poprawić Cherokee, powinieneś rzucić okiem na duży luksusowy SUV, który łączy komfort limuzyny z dzikością Jeepa. W tym modelu wszystko jest większe nie tylko światła, spojler i bagażnik. Pomimo sporej wielkości, Grand Cherokee wciąż zachowuje jednak dynamiczny wygląd i nieźle prezentuje się z każdej perspektywy.

Nowy Jeep Compass – najnowsza odsłona Jeepa Compass ujrzała światło dzienne w tym roku. To naprawdę mocny gracz na rynku. Ten nowy SUV wypełnia lukę między najmniejszym i najtańszym Renegade a Cherokee. To świeża konstrukcja, która jest prezentowana jako mistrz w jeździe w nieznane.

Czas wysiadać

I w taki właśnie sposób „dojechaliśmy” do końca naszej krótkiej historii samochodów marki Jeep, jeśli wciąż masz niedosyt i chciałbyś przekonać się jaki wyglądają i ile kosztują najnowsze modele Jeepa, zapraszamy na stronę ADF Auto – największego dealera tej marki w południowo zachodniej Polsce.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ