Wybór odpowiedniej technologii druku ma kluczowy wpływ na efektywność i koszt produkcji materiałów poligraficznych. Dziś podpowiemy jakimi kryteriami należy się kierować podczas wyboru drukarni, by osiągnąć jak najlepszy i korzystny ekonomicznie efekt. Zaczynajmy.
Dobór technologii do potrzeb
Na wstępie nie obędzie się bez odrobiny teorii opisującej dwie podstawowe techniki druku. Pierwszą z nich jest offset, czyli tak zwany druk płaski. Cykl produkcyjny wymaga przeniesienia cyfrowego projektu na specjalnie przygotowaną matrycę, która następnie umieszczona zostaje na bębnie maszyny drukującej. Matryca przenosi farbę na podłoże, którym w tym wypadku może być papier, tektura lub karton. Ten sposób doskonale sprawdza się podczas szybkiego drukowania dużych i bardzo dużych nakładów, nie nadaje się jednak do publikacji jednostkowych. Wysoki koszt przygotowania matryc i uruchomienia produkcji sprawia, że opłacalny jest druk liczony w tysiącach egzemplarzy. Jeśli zatem zależy nam na uzyskaniu wielostronicowych katalogów, ulotek lub wizytówek, które docelowo mają trafić do masowego odbiorcy, to drukarnia offsetowa będzie dobrym wyborem.
Co jednak w sytuacji, kiedy potrzebujemy zaledwie kilku lub kilkudziesięciu egzemplarzy? To pole do popisu dla drukarni cyfrowych. W tym przypadku pomijamy wysokie koszty przygotowania produkcji, a gotowy wydruk możemy odebrać już w ciągu kilku minut od złożenia zlecenia. Projekt możemy dostarczyć na dowolnym nośniku lub przesłać za pośrednictwem poczty elektronicznej. Wcześniej warto skonsultować się z drukarnią i uzyskać precyzyjne informacje na temat obsługiwanych formatów plików i dokładnych wytycznych dotyczących szczegółów przygotowania pracy. Możliwość taniej produkcji nawet niskich nakładów to nie jedyna zaleta druku cyfrowego. Równie ważna jest możliwość personalizacji, a więc jednorazowego stworzenia serii projektów różniących się detalami graficznymi, czy też zawierającymi dedykowane informacje lub też nazwisko odbiorcy. To wymarzony sposób produkcji zaproszeń, certyfikatów i dyplomów.
Nie tylko papier
Druk cyfrowy otwiera przed odbiorcami szereg nowych możliwości niedostępnych do uzyskania w przypadku tradycyjnego offsetu. O tym, jak szeroka jest gama nośników możliwych do zadrukowania przy użyciu technologii cyfrowej przekonamy się dzięki ofercie poznańskiej firmy BV FORMAT. Pełna lista oferowanych usług dostępna jest na stronie internetowej, którą znajdziemy pod adresem www.bvformat.poznan.pl. Jednym z podstawowych ograniczeń związanych z drukiem płaskim jest stosunkowo niewielka maksymalna powierzchnia zadruku. Format B1, czyli 700 × 1000 mm to już wielkość stanowiąca spore wyzwanie dla tradycyjnych drukarni — niewiele z nich dysponuje maszynami, które potrafią obsłużyć tak duże pole druku.
Tymczasem w przypadku druku cyfrowego, a precyzyjnie rzecz ujmując solwentowego, bez trudu uzyskamy na przykład banery o szerokości 1.5 metra i długości sięgającej kilkudziesięciu metrów. W ofercie wspomnianej wcześniej firmy BV FORMAT znajdziemy także zadruk folii okiennej, która doskonale sprawdzi się na witrynach sklepowych, produkcję naklejek na folii samoprzylepnej, a nawet wykonanie reprodukcji obrazów na dedykowanym do tego celu płótnie. Tak szeroka gama asortymentowa sprawia, że jedynym ograniczeniem staje się wyobraźnia zleceniodawcy.