Każdy, kto stoi przed wyzwaniem zakupu nowego samochodu, chce wydać jak najmniej ciężko zarobionych pieniędzy. Jedni na własną rękę sprowadzają auto z zagranicy, inni kupują uszkodzone z myślą o ekonomicznym remoncie. Sporo zaoszczędzić mogą także przedsiębiorcy, gdyż zakup samochodu na firmę to jedno z najbardziej opłacalnych rozwiązań. Ale czy w każdej sytuacji będzie tak samo korzystne?
Dlaczego warto kupować auto na firmę?
Umówmy się, każdy przedsiębiorca musi posiadać własny środek transportu. Jednym wystarczy zwykły samochód osobowy, inni będą potrzebować pojazdu dostawczego. W tej sytuacji są dwa wyjścia – albo przedsiębiorca będzie korzystać z auta prywatnego (czy też rodzinnego), albo kupi auto na firmę i wliczy je w poczet środków trwałych przedsiębiorstwa. Ze względu na możliwość dokonywania odpisów amortyzacyjnych zakup samochodu na firmę, zwykle jest bardziej opłacalny niż w prywatnym zakresie. Jeśli wartość pojazdu przekracza 3500 zł, okres amortyzacji trwa 5 lat dla nowych aut (stawka 20%) oraz 2,5 roku dla aut używanych (stawka 40%). Odpisy amortyzacyjne wliczane są w koszty uzyskania przychodu, co pozwala zmniejszyć wartość podatku VAT przekazywanego do Urzędu Skarbowego. Dodatkowo przedsiębiorca może wrzucić w koszty wydatki związane z samochodem tj. ubezpieczenie, paliwo, a także odsetki kredytu (jeśli zakup auta na firmę finansowany był w ten sposób). Tymczasem jeśli przedsiębiorca wykorzystuje do prowadzenia działalności auto prywatne, może odliczyć tylko część kosztów i musi w tym celu prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu.
Kiedy zakup samochodu na firmę będzie mniej korzystny?
Rejestrowanie auta na firmę nie zawsze się opłaca. Dotyczy to głównie sytuacji sprzedaży pojazdu. Gdy przedsiębiorca pozbywa się samochodu prywatnego, nie musi odprowadzać podatku, o ile od dnia zakupu upłynęło więcej niż pół roku. Natomiast sprzedaż auta firmowego niemal zawsze wiąże się z koniecznością zapłaty podatku VAT i dochodowego. Jeśli samochód będzie całkowicie zamortyzowany, podatek będzie naliczony od kwoty sprzedaży, dlatego jego wysokość może okazać się całkiem spora. W przypadku aut sprzedanych przed upływem 5 lat dla nowych i 2.5 roku dla używanych, przedsiębiorca może wrzucić w koszty uzyskania przychodu niezamortyzowaną kwotę (np. jeśli sprzedasz auto po 4 latach, możesz zaliczyć do kosztów 1/5 wartości początkowej pojazdu). Aby uniknąć płacenia podatku możesz wycofać auto z ewidencji środków trwałych firmy i przeznaczyć je do użytku prywatnego, albo przekazać je bliskiej osobie w formie darowizny.
Zakup samochodu na firmę w formie leasingu
Przedsiębiorcy, którzy nie chcą jednorazowo wydawać tak dużej kwoty (ani brać kredytu), mogą wziąć samochód w leasing. Wówczas zakup jest rozłożony na raty, co nie nadwyręża płynności finansowej firmy. W dodatku po upływie umowy wynajmu przedsiębiorca nie ma obowiązku wykupu samochodu. W tym przypadku nie ma możliwości odpisów amortyzacyjnych, jednak można wrzucić w koszty raty leasingowe oraz wydatki na eksploatację pojazdu.