Poduszki powietrzne jest to rodzaj wyposażania samochodu, które jest w nim i nie skupia naszej większej ciekawości.  Okazuje się jednak, że tez pozoru często elementy wyposażenia są niezwykle istotne dla naszego bezpieczeństwa. Przy zakupie samochodu, w każdym wypadku zwracajmy uwagę, ile poduszek powietrznych dane auto posiada. Jak sprawdzić obecność poduszek powietrznych w samochodzie używanym? Do czego potrafią posunąć się handlarze samochodów, żeby zataić fakt niesprawnej lub zdemontowanej poduszki powietrznej? 

Jak działa i z czego jest wykonana poduszka powietrzna?

System ten składa się z trzech elementów. Dokładniej z układu aktywującego, generatora gazu i elastycznego pojemnika czyli, właściwej poduszki wykonanej z tkaniny nylonowo-bawełnianej lub poliamidowej impregnowanej kauczukiem neoprenowym.  Dziesięć milisekund to czas od zdarzenia drogowego, w którym mikroprocesorowy system aktywuje i przesyła sygnał do generatora gazu, który następnie zaczyna proces napełniania poduszki.  Zaledwie po czterdziestu milisekundach od wypadku poduszka jest już pełna i gotowa amortyzować rozpędzone ciało kierowcy.

Przeczytaj też: http://www.auto-speed.com.pl/jak-prawidlowo-holowac-auto/

 Co po „wystrzale” poduszki?

Wiemy już jak działa proces wystrzału poduszki, ale co po tym?  Ile kosztuje wymiana tych podzespołów? Okazuje się, że profesjonalna wymiana nie należy do lekkich obciążeń naszego portfela.  Zadanem mechanika jest wymiana  worka z generatorem gazu,  lub regeneracja wszystkich zniszczonych podczas wybuchu elementów deski rozdzielczej. Osoba naprawiająca musi również wymienić pasy bezpieczeństwa wraz z napinaczami.  Należy pamiętać też o wymianie sterownika, a czasem całej wiązki zasilającej airbag. W niektórych warsztatach publicznych koszt wymiany czołowych poduszek może sięgać 20 do 30 tysięcy złotych. W prywatnych warsztatach podobną naprawę mechanik wyceni na kilka tysięcy złotych.

Jak działają oszuści? 

Oszuści wstawiając atrapy o odpowiedniej wartości, oszukują układ, dzięki czemu nawet komputer diagnostyczny nie zweryfikuje jej obecność. Aby właściwie zweryfikować ten problem jedynym rozwiązaniem jest rozebranie deski rozdzielczej i fizyczna weryfikacja systemu. I tu niestety znów pojawia się problem, ponieważ nie jest to zabieg tani.  Właściciel warsztatu wyznał, że klienci decydują się na niego bardzo rzadko, z powodu jego kosztu. W tym wypadku jedyną sensowną weryfikacją jest ocena bezwypadkowości samochodu. Wówczas oceniany jest ogólny stan samochodu, po którym można stwierdzić, czy samochodu uległ wypadkowi i czy ma działające poduszki powietrzne.

Miej się na baczności

Według większości ekspertów poduszki powietrzne nie posiadają dokładnego okresu przydatności,  nawet te najstarsze powinny skutecznie chronić nas w razie kolizji. Podczas gdy decydujemy się na zakup samochodu używanego warto, oprócz oceny jego bezwypadkowości, przeprowadzić komputerową diagnostykę, aby dodatkowo upewnić się czy nie zostaniemy oszukani. 

Źródło: https://przyspieszenie.pl/

[Głosów:1    Średnia:1/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ