Niemiec płakał jak sprzedawał to bodaj najpopularniejsze hasło reklamowe rodzimych handlarzy samochodów, puszczane mimo uszu przez większość kupujących. Niemniej, Polacy nadal uważają niemieckie samochody za bezkonkurencyjne.
Kochamy je za bezawaryjność (czasami na przekór rzetelnym testom), znakomite osiągi i fakt, że nawet po wielu latach eksploatacji prezentują się bez zarzutu. Wśród najbardziej pożądanych modeli nieprzypadkowo wymieniane są auta niemieckich marek: Volkswageny, Audi, BMW, Ople, Mercedesy czy Porsche. Ale polski kierowca nie pogardzi również Fordem czy Škodą, o ile jeździły po niemieckich autostradach. Jednak w ostatnich latach popularność aut zarejestrowanych nad Ranem nieco spadła. Czyżby Polacy przestali kupować samochody używane w Niemczech?
Czy nadal opłaca się jechać po auto do Niemiec?
Tak, choć coraz trudniej znaleźć prawdziwie okazyjną ofertę. Jeszcze kilkanaście lat temu Niemcy sprzedawali swoje auta za bezcen, co wynikało ze słabo rozwiniętego rynku motoryzacyjnego. Wówczas znalezienie w pełni wyposażonego, bezwypadkowego i stosunkowo taniego auta było prostsze niż zakup sprawnego samochodu w polskim komisie.
Niemcy inwestowali głównie w nowe pojazdy, co ograniczało działalność komisów do sprzedaży aut cudzoziemcom (czyt: Polakom). Dziś, kiedy Niemcy stanowią prawdziwą mieszankę kulturową, niemieckie samochody używane sprzedawane są na pniu na terenie kraju. Co lepsze oferty znikają w ciągu 30 minut, zatem żeby znaleźć dobre używane auto, trzeba śledzić niemieckie portale ogłoszeniowe 24 godziny na dobę.
Pojazdy pochodzące od prywatnych właścicieli niemal od razu trafiają w ręce zawodowych handlarzy, którzy naliczają sobie sowitą marżę. W efekcie, po doliczeniu opłat za transport i rejestrację auta, używane auta z Niemczech kosztują często znacznie więcej niż te same egzemplarze w Polsce.
Jak sprowadzić używany samochód z Niemiec?
Jakich formalności należy dopełnić, aby sprowadzić auto z Niemiec do Polski? Jeśli kupujemy auto bezpośrednio u właściciela musimy spisać umowę kupna sprzedaży (najlepiej dwujęzyczną, wzory można pobrać z Internetu), natomiast w przypadku zakupu w komisie oczekujmy faktury.
Zwykle samochody używane w Niemczech są wyrejestrowane przed sprzedażą, wówczas wystarczy zgłosić się do niemieckiego wydziału komunikacji, gdzie dostaniemy tablice wywozowe. Ale uwaga – jeśli badanie techniczne auta straciło ważność, nie dostaniemy tablic i trzeba będzie sprowadzić auto na lawecie. Natomiast jeśli pojazd nie został wyrejestrowany, musimy udać się do wydziału komunikacji razem ze sprzedającym. Dopiero po wyrejestrowaniu dostaniemy tablice i będziemy mogli wrócić do Polski nowym autem.
Po przyjeździe musimy zapłacić akcyzę w urzędzie celnym według aktualnych stawek. Aby zarejestrować używane auto z Niemiec, musimy jeszcze udać się do stacji diagnostycznej na przegląd techniczny oraz zadbać o tłumaczenie przysięgłe dokumentów pojazdu.