Silnik samochodowy to niezwykle złożona i skomplikowana konstrukcja, w której skład wchodzi wiele elementów. Jednym z nich jest filtr, którego zadaniem jest oczyszczanie oleju, jaki krąży wewnątrz silnika. Filtr to bardzo ważna cześć, dzięki której silnik może „żyć” o wiele dłużej.

Zadanie filtrów

Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z tego, że filtry oleju należy konserwować i systematycznie wymieniać. To bardzo istotne, ponieważ zanieczyszczony element nie będzie prawidłowo oczyszczał oleju. Zadaniem filtra jest zatrzymywanie niepożądanych cząstek, które pływają w oleju. To właśnie dzięki niemu do wnętrza nie dostają się zabrudzenia, które przyspieszają zużycie poszczególnych części silnika i jego zacieranie.

Zanieczyszczenia, które przedostają się do oleju, a następnie są zatrzymywane przez filtry oleju to:

-opiłki i ścier metalowy powstający podczas tarcia poszczególnych elementów silnika w trakcie jego pracy,
-zanieczyszczenia z powietrza, które przeszły przez filtr powietrza,
-resztki benzyny, która nie została spalona,
-różnego rodzaju kwasy i związki, które powstały w trakcie spalania paliwa,
-sadza,
-woda,
-inne zanieczyszczenia, które przedostały się do silnika w czasie jego budowy i montażu.

Wymiana

Filtry oleju to typowe elementy eksploatacyjne, które zużywają się wraz z biegiem czasu. Właśnie dlatego musimy pamiętać o ich systematycznej wymianie, w przeciwnym razie ryzykujemy uszkodzeniem silnika. Oczywiście awaria silnika nie następuje od razu – jest to proces rozłożony w czasie. Kiedy jednostka napędowa odmówi już działania, jest zazwyczaj za późno na jej uratowanie.

Niektórzy kierowcy decydują się na samodzielnie czyszczenie filtrów. Nie jest to jednak dobry pomysł, ponieważ nieprawidłowe wykonanie tej czynności może skutkować upośledzeniem działania, co w efekcie przełoży się na uszkodzenie silnika.

Jak często wymieniać

Filtry oleju wymieniamy zgodnie z zaleceniami producenta. Najczęściej zalecają wykonać tę czynność podczas wymiany samego oleju. Zazwyczaj następuje to po przejechaniu od pięciu do dwudziestu tysięcy kilometrów. Pamiętajmy też, że częstotliwość wymiany uzależniona jest od mocy silnika – im większa moc, tym szybciej zużyjemy filtr.

Jaki wybrać

Niektórzy producenci sugerują, aby zawsze używać takiego samego modelu, jaki został pierwotnie zamontowany. Modele fabryczne nie zawsze jednak są atrakcyjne cenowo, co zwiększa koszty eksploatacji samochodu. Wybierając nowy filtr powinniśmy zwracać uwagę na dokładność filtracji, rodzaj oleju silnikowego, jaki znajduje się w jednostce napędowej, czy obudowę. Jeśli jesteście wciąż zainteresowani tematem to polecamy zajrzeć tutaj: https://efiltry.pl/pl/filtry-oleju

[Głosów:1    Średnia:5/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ