O tym, że Toyota to jedna z czołowych marek branży motoryzacyjnej, nikogo przekonywać nie trzeba. Japoński gigant sukcesywnie umacnia swoją pozycję, wyznaczając wysokie standardy pracy i działania. Ich uosobienie stanowi filozofia marki – tzw. Toyota Way.

Toyota Way to swoiste DNA marki Toyota, nawiązujące do japońskiego rodowodu firmy. Podstawę filozofii Toyoty wyznacza kilka prostych zasad, które połączone w całość, świadczą o sile całego koncernu. Najtrafniej wypowiedział się na ten temat Fujio Cho, były prezydent Toyota Motor Corporation:

„…Kluczem do Toyota Way, tym, co sprawia, że Toyota jest lepsza niż inni, nie jest żaden pojedynczy element… Ważne, by stosować te elementy jako jedną całość. System Toyota Way musi być stosowany każdego dnia poprzez stałą postawę – nie poprzez okresowe zrywy”.

Zobaczmy zatem, jakie elementy składowe decydują o Toyota Way – drodze, która zapewniła międzynarodowy sukces marki Toyota.

Kaizen

Kaizen – czyli konieczność ciągłego doskonalenia – to  pierwsze przykazanie zawarte w filozofii Toyoty. Znajduje ono zastosowanie w systemie produkcyjnym, w który zostają włączeni wszyscy pracownicy firmy – od szeregowych techników, po członków kierownictwa. Rozwiązują oni bieżące problemy, dążąc do poprawy jakości, bezpieczeństwa oraz zmniejszania kosztów produkcji. Kaizen to zatem swoisty ,,punkt kontrolny”, pozwalający na identyfikację obszarów wymagających szczególnej uwagi i usprawnienia.

Wyzwanie

Dążenie do podejmowania kolejnych wyzwań pozwala na wykrzesanie ukrytych pokładów energii oraz wzbudzenie naturalnego entuzjazmu, motywującego do działania. Idąc za tą myślą, Toyota stara się wykraczać poza utarte schematy – opracowując nowe pomysły i idee. Nie ma przypadku w tym, że to właśnie ta japońska marka przoduje we wszelkich nowinkach technicznych, takich jak wprowadzanie na rynek nowoczesnych samochodów hybrydowych.

Genchi genbutsu 

Genchi genbutsu to zasada osobistego weryfikowania wszystkich informacji dotyczących określonego problemu, bezpośrednio u źródeł jego powstania. U podstaw tego przykazania stoi założenie, że tylko wiedza empiryczna – pochodząca z samodzielnych obserwacji – może pozwolić na właściwa ocenę sytuacji i podjęcie odpowiednich działań. Do genchi genbutsu powinni stosować się zwłaszcza menedżerowie, pozyskujący informacje ,,z pierwszej ręki”, m.in. przez analizę procesów i rozmowy z pracownikami. Taka postawa pomaga w rozwiązaniu wielu problemów, np. tych zachodzących w procesach produkcyjnych.

Szacunek

Szacunek oraz zrozumienie innych osób, pozwalają na budowanie wzajemnego zaufania. Toyota niezwykle dba o atmosferę pracy, wychodząc z założenia, że innowacyjne idee mogą się zrodzić jedynie w aurze życzliwości i swobodnej wymiany poglądów.

Praca zespołowa

W Toyocie wszyscy ,,grają do jednej bramki”, wzajemnie się wspierając i wykorzystując możliwości rozwoju osobistego oraz zawodowego. Dzięki temu wzrasta jakość pracy – zarówno ta indywidualna, jak i zespołowa. Różnorodność wiedzy i umiejętności to klucz do budowy kompleksowych rozwiązań. A na tym Toyota zna się, jak nikt inny w branży.

Kultura korporacyjna

Liczne kryzysy pozwoliły wypracować bezcenną dla Toyoty wartość. Jest nią kultura korporacyjna, skupiona na Kliencie i jego bezpośredniej obsłudze. Zasady tej przestrzegają wszystkie fabryki samochodowe oraz salony i autoryzowane stacje dealerskie – także te znajdujące się na terenie Polski. ,,Kultura korporacyjna przywiązuje wielką wagę do twórczego myślenia i rozwoju technologicznego. Toyota stworzyła niezwykłe środowisko, które zachęca ludzi do uczenia się od siebie nawzajem, co stanowi podstawę do dalszego rozwoju” – twierdzi ekspert z salonu samochodowego Toyota Konsek w Sosnowcu. Zdaniu temu wtóruje nie kto inny, jak sam Akio Toyoda – obecny prezes Toyota Motor Corporation.

Dzięki zasadom Toyota Way, marka Toyota osiąga kolejne sukcesy finansowe i wypuszcza z taśm produkcyjnych coraz nowsze modele pojazdów, zachwycające miłośników motoryzacji z całego świata.

[Głosów:2    Średnia:4/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ