Nadwozie przyczep samochodowych konstruowane jest w oparciu o takie same zasady, jak w przypadku każdego pojazdu mechanicznego. Różnica występuje jednak w systemie napędzania, którego przyczepy nie posiadają.

Są przeznaczone do ciągnięcia przez inne pojazdy. W przypadku samochodów zawsze za jego tylną osią – jest to obostrzone przepisami prawnymi. Zważywszy na tradycyjną szerokość dróg inny system mocowania byłby po prostu niemożliwy.

Wymogi prawne dotyczące przyczep

Mimo, że przyczepa nie zalicza się do pojazdów mechanicznych kilka przepisów prawnych dokładnie opisuje kwestie ich eksploatacji. Muszą być zarejestrowane, a w dowodzie powinny znajdować się wszystkie informacje dotyczące jej rodzaju, przeznaczenia, czy wagi. Wyróżniamy następujące rodzaje przyczep:

  • lekkie jednoosiowe,
  • lekkie dwuosiowe
  • przyczepy ciężkie
  • do przewozu quadów
  • do przewozu motocykli
  • do przewozu koni i zwierząt hodowlanych
  • gastronomiczne
  • campingowe
  • podłodziowe
  • lawety i inne.

Podobnie jak pojazd mechaniczny również wszystkie z wyżej wymienionych przyczep muszą na bieżąco przechodzić dokładne badania techniczne, na podstawie których zostają dopuszczone do ruchy. Bardzo istotne jest to, aby przyczepy zawsze dostosowywać do możliwości pojazdu oraz swoich własnych kwalifikacji. Dysponując prawem jazdy kategorii B, pod uwagę bierze się zarówno ciężar pojazdu, jak i ciągniętej przyczepy. W przypadku, gdy ich łączna waga przekracza 3500 cm3 konieczne jest posiadanie dodatkowych uprawnień.

Przyczepa musi być w dobrym stanie technicznym, aby nie zagrażać bezpieczeństwu ruchu drogowego. Jej właściciel regularnie powinien sprawdzać jej konkretne części do przyczep:

  • stan ogumienia – tak jak w samochodzie, tak i w przyczepie opony muszą być dostosowane do warunków panujących na drodze. Bieżnik powinien mieć odpowiednią grubość – łatwo to sprawdzić na stacji diagnostycznej lub własnym urządzeniem pomiarowym, jeśli takowym się dysponuje.
  • a także stan nadwozia – nie może być zaatakowany przez korozję.

Czy w konstrukcji przyczepy mogą wystąpić jakiekolwiek usterki techniczne?

Tak i wbrew pozorom jest ich cała lista. Począwszy od nadwozia, a skończywszy chociażby na przedziurawionej plandece (o ile mowa o przyczepie zamkniętej). Jeśli chodzi o części do przyczep można znaleźć całą masę oryginalnych podzespołów.

Konserwacja nadwozia

Jak w każdym przypadku, tak również w przypadku przyczep samochodowych (każdego rodzaju) ich nadwozie jest narażone na atak korozji. Kiedy rdza rozwinie się na zaawansowany poziom przyczepa może być niezdatna do użycia i niedopuszczona do ruchu. W sklepie motoryzacyjnym można kupić gotowy produkt konserwujący, który jest bardzo prosty w aplikacji. Jest to produkt uniwersalny, który można stosować zarówno do samochodów, jak i ciężarówek, oraz omawianych właśnie przyczep. Na co zwracać uwagę kupując środek konserwujący?

Będąc laikiem w tej dziedzinie próżno skupiać się na składzie, który i tak niewiele będzie mówił. Znacznie ważniejsze jest to, aby produkt cieszył się dobrą opinią wśród konsumentów. O pomoc można zapytać sprzedawcę, ekspertów, lub innych użytkujących klientów – ich opinie łatwo znaleźć na ogólnodostępnych, branżowych forach internetowych.

Rutynowe kontrole policyjne

Kierowcy powinni mieć świadomość, że w przypadku rutynowych kontroli drogowych przeprowadzanych przez policję może zdarzyć się, że funkcjonariusze zechcą sprawdzić także stan techniczny. Jeżeli okaże się, że wymogi prawne nie będą spełnione mają prawo do zatrzymania dowodu rejestracyjnego. Zdarza się, że wystawiają zaświadczenie pozwalające dowieźć przyczepę do mechanika, lub swojego miejsca zamieszkania. W niektórych przypadkach nie jest to jednak możliwe – ze względów bezpieczeństwa ruchu drogowego, pasażerów, a także samego kierowcy.                                                                                     

[Głosów:2    Średnia:5/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ