Czy wiesz jak wygląda nadwozie typu baquet, dual owl albo faeton? My też nie, gdyż nadwozia te obowiązywały do lat 30-40 dwudziestego wieku. Dziś pamiętają o nich tylko fani motoryzacji i inwestorzy lokujący kapitał w zabytkowych samochodach. Ale czy wiesz na czym polega różnica pomiędzy sedanem a hatchbackiem? A może Twoja wiedza o nadwoziach zaczyna się i kończy na sportowym coupe? Nadwozie samochodu odpowiada nie tylko za wygląd pojazdu, ale i jego praktyczne cechy. Sprawdź, czym różnią się najpopularniejsze rodzaje nadwozi w typowych autach miejskich.
Sportowe nadwozie typu coupe – dla amatorów prędkości
Samochody z nadwoziem coupe zwykle stanowią synonim sportowych aut dla młodych singli. Niska linia nadwozia i opływowe kształty dostosowują konstrukcję do osiągów zwykle potężnej jednostki napędowej. Z uwagi na mocno ścięty tył i płaski dach samochodami typu coupe najwygodniej podróżować w pojedynkę, ewentualnie z jednym pasażerem u boku. Kanapa z tyłu (jeśli jest) bardziej nadaje się do przewozu torebki czy podręcznego bagażu niż dorosłych osób. Typowe coupe to np. Peugeot 406, Toyota Celica.
Nadwozie samochodu typu hatchback – mieszczuch do zadań specjalnych
Podstawową cechą wyróżniająca samochody typu hatchback są piąte drzwi (lub trzecie w wersji 3-drzwiowej), które pełnią jednocześnie funkcję klapy bagażnika. Otwierając bagażnik, można zatem dostać się także do części pasażerskiej i na odwrót. Dzięki takiej konstrukcji stosunkowo niewielki samochód doskonale poradzi sobie z transportem przedmiotów o dużych gabarytach. Po złożeniu tylnej kanapy można zyskać sporą powierzchnię bagażową, co przydaje się podczas świątecznych zakupów czy wyjazdu na wakacje. Popularne hatchbacki to m.in. Fiat Punto, VW Golf V.
Nadwozie typu sedan – eleganckie auto dla każdego
Nadwozie samochodu typu sedan ma konstrukcję trójbryłową, z wyraźnym podziałem na część pasażerską, bagażową i silnikową. W odróżnieniu od auta z nadwoziem hatchback, przy otwieraniu klapy bagażnika tylna szyba pozostaje nieruchoma i nie ma dostępu do przedziału pasażerskiego. Auto może występować w wersji 2- i 4-drzwiowej, w obu przypadkach wnętrze jest na tyle przestronne, że pasażerowie z tyłu mogą wygodnie podróżować. Sylwetka sedanów wyróżnia się klasyczną i lekko wydłużoną linią, dzięki czemu auta te prezentują się nad wyraz elegancko. Nadwozie typu sedan zastosowano m.in. w Audi A6 C5 i Renault Thalia.
Nadwozie typu kombi – wygodne auto dla dużej rodziny
Charakterystycznej bryły aut typu kombi nie sposób pomylić z innym rodzajem nadwozi. Podobnie jak hatchbacki, również kombi są wyposażone w pięć drzwi, a wspólna część pasażersko-bagażowa umożliwia funkcjonalne połączenie obu stref. To, co wyróżnia nadwozie samochodu kombi, to bardzo duży i wysoki bagażnik tworzący jedną bryłę z częścią pasażerską. W takim aucie bez problemu zmieści się pięcioosobowa rodzina wraz z bagażem na 2-tygodniowe wakacje. Przykłady kombi: Seat Cordoba Vario, Fiat Marea Weekend.