Sports Utility Vehicle wyglądem przypomina terenówkę, ale w gruncie rzeczy to krnąbrny mieszczuch. Najlepiej czuje się na asfalcie, choć nie pogardzi rekreacyjną wycieczką na łono natury. To samochód sportowo-użytkowy, dlatego w kryzysowych sytuacjach może nieco nas rozczarować. Niemniej, z racji potężnej postury i napędu na dwie osie, stać go na więcej niż zwykłego hatchbacka. Choć wielu kierowców kupuje SUVy głównie ze względu na wygląd, jest znacznie więcej aspektów, które trzeba rozważyć. Jaki SUV wybrać, biorąc pod uwagę sytuację osobistą, ekonomię i sposób użytkowania auta?
Rodzinny SUV zamiast kombi?
Przestronne i oszczędne kombi to idealne auto dla rodziny. Ale kto powiedział, że SUVy nadają się wyłącznie dla singli? Wbrew pozorom, te poskromione terenówki mogą się sprawdzić także podczas rodzinnych wakacji w Krynicy Morskiej czy podwożeniu dzieci do szkoły w ilości pięciu sztuk. Duży SUV to doskonałe rozwiązanie, gdy spędzamy ferie w górach, gdzie czasami drogowcy przegapiają nadejście zimy.
Jaki SUV wybrać dla dużej rodziny? Godną uwagi propozycją jest Land Rover Discovery z silnikiem diesla, którego średnie spalanie oscyluje wokół 10,8 l/100 km. Pierwszy model debiutował w 1989 roku, natomiast w 2017 r. rozpoczęła się produkcja wersji V, za auto z roku 2007 zapłacimy od 37 tys. złotych. Co ważne, każdy model można kupić z dodatkowym, trzecim rzędem siedzeń – idealny wybór dla rodziny 2+4+pies. Jeśli wolimy coś bardziej ekonomicznego, lepszym wyborem będzie 7-osobowa Kia Sorento. Średnie spalanie przy dieslu wynosi 10,8 l na mieście i 8,8 l trasie, a za model z 2014 roku zapłacimy od 44 tysięcy.
Jaki SUV wybrać, aby na nim nie stracić?
Rodzaj silnika, dodatkowe wyposażenie, podwójny napęd – jest wiele czynników, które mogą zadecydować o zakupie konkretnego modelu. Ale jeśli mamy zamiar zainwestować w nowe auto, musimy wziąć pod uwagę także jego wartość po upływie 3 lat od daty zakupu i przejechaniu 90 tys. km (po 30 tys. km na każdy rok eksploatacji). Wówczas mamy do czynienia z największym spadkiem wartości, dlatego musimy zadbać o to, by zyskać jak najwięcej podczas ewentualnej odsprzedaży. Jaki SUV wybrać? Według analityków rynku motoryzacyjnego dobrą inwestycją jest Toyota RAV4, która zachowuje 66,5% wartości rezydualnej. Opłaca się kupić także Nissana Qashqai, który po 3 latach straci 49% swej pierwotnej wartości.
Inteligentny SUV do jazdy w terenie
Choć SUVy to miejskie auta z ambicjami na weekendową terenówkę, niektóre modele zdecydowanie dążą do wyższego segmentu. Już nie tylko szutrowa nawierzchnia czy polna droga, ale i śnieżne zaspy, błoto czy oblodzone serpentyny nie będą stanowiły problemu. Jaki SUV wybrać z myślą o jeździe pół-ekstremalnej? Miłym zaskoczeniem dla kierowcy będzie Škoda Kodiak Scout z wysokim prześwitem (do 194 mm) i osłonami podwozia. Auto w standardzie zostało wyposażone w napęd 4×4, tryb Off-road do trudnych warunków terenowych i system Driving Mode Select, który umożliwia wybór sześciu trybów jazdy: Eco, Comfort, Normal, Indywidual, Sport i Snow.