Układ kierowniczy to najważniejsza obok silnika część samochodu. Jest ona odpowiedzialna bezpośrednio za możliwość skręcania oraz pośrednio za poziom bezpieczeństwa – precyzja prowadzenia bezpośrednio wpływa na możliwość reakcji kierowcy na pojawiające się zagrożenia.

Budowa układu kierowniczego

Budowa układu kierowniczego mocno ewoluowała na przestrzeni lat, natomiast sama istota działania pozostawała niezmienna przez dziesiątki lat. Aktualnie odchodzi się od użycia „analogowych” drążków i przekładni na rzecz cyfrowych rozwiązań, natomiast era maglownicy długo pozostanie jeszcze wiodącą wśród samochodów na polskich drogach.

Mimo znacznej poprawy jakości większości dróg w Polsce, układ kierowniczy wciąż jest jednym z najbardziej narażonych na uszkodzenia układem w samochodzie. Dziury czy nierówności to natomiast nie jedyne zagrożenia jakie napotyka układ kierowniczy. Również wilgoć, znaczne skoki temperatury i kontakt z solą używaną do odmrażania naszych dróg powodują szybkie zużycie elementów maglownicy i drążków układu kierowniczego.

Układ kierowniczy składa się z kilku elementów:

  1. Kolumna kierownicy – element ruchomy, składający się z dwóch część, we wnętrzu za przeniesienie obrotu odpowiada kierownica, natomiast od strony komory silnika wał łączy się z przekładnią kierowniczą przekazując obrót.
  2. Przekładnia kierownicza – inaczej maglownica, odpowiadająca za przeniesienie skrętu z kolumny kierowniczej na mechanizm zwrotnicy, elementami które wykonują ten zespół czynności jest zębatka umieszczona na przekładni oraz zęby umieszczone na listwie, która przekazuje promień skrętu.
  3. Mechanizm zwrotniczy – zespół elementów łączących koła z przekładnią kierowniczą, za przekazanie skrętu na koła odpowiadają końcówki układu kierowniczego które są połączone z drążkami kierowniczymi. Efektem tego jest przekazanie skrętu na zwrotnice przy kołach i zmiana położenia kół.

Maglownica – czy ta część się nie psuje?

Niestety się psuje. Bardzo często po wielu tysiącach kilometrów okazuje się, że niezbędna jest wymiana takiej maglownicy. Warto wtedy postawić na sprawdzone rozwiązania i wybrać markową maglownicę z Ucando. Bardzo często zastanawiamy się nad wariantami cenowymi poszczególnych maglownic, z czego mogą wynikać różnice w poszczególnych cenach? W większości przypadku technologia jest już znana, wykorzystuje się zębatki i koła zębate, a to zamyka w szczelnej obudowie, zatem ten argument możemy pominąć. Prowizja sklepu – w większości jest ona na podobnym poziomie więc również i ten argument nie jest brany pod uwagę.  Różnica z pewnością wynika z jakości zarówno materiałów jak i samej budowy maglownicy. Technicznie zakup taniego wyrobu na krótki okres może i jest opłacalny, natomiast kiedy dbamy o auto i liczymy się z wydatkami, to wybór może być tylko jeden – markowa maglownica z Ucando – która będzie gwarancją długiej i bezproblemowej eksploatacji.

[Głosów:2    Średnia:4.5/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ