Pomimo tego, że producenci przyczep obecnie montują koła podporowe do niemal wszystkich przyczep wyjeżdżających z fabryk, to czy ich posiadanie jest prawnym obowiązkiem? Czy stosowanie koła podporowego jest w ogóle uregulowane w prawie o ruchu drogowym?

Warto w pierwszej kolejności zauważyć, że przepisy polskiego oraz unijnego ustawodawcy dotyczą w pierwszej kolejności aspektów przekładających się na bezpieczeństwo użytkowników dróg, a niekoniecznie na ich wygodę. Z roku na rok zwiększa się lista obowiązkowego wyposażenia pojazdów, jednak same przyczepy – niezależnie od tego czy mamy tutaj na myśli przyczepy kempingowe czy przyczepy towarowe – pozostają niejako na marginesie wszystkich rozważań i zmian. Z tego też względu przepisy dotyczące obowiązkowego wyposażenia przyczepy pozostają niemal niezmienne i w żaden sposób nie wymagają one montowania i stosowania koła podporowego.

Po co nam koło podporowe?

Koło podporowe zwane jest również czasami kołem manewrowym. Jego głównym zadaniem jest nie tylko umożliwienie podparcia przyczepy w trzecim punkcie zapewniającym jej tym samym stabilność podczas postoju, ale również ułatwienie użytkownikom wykonywania manewrów na parkingu, placu czy polu kempingowym. To właśnie koło podporowe ma przyjąć część masy przyczepy i sprawić, że komfort ustawiania przyczepy wzrośnie. Warto mieć tutaj również na względzie sam moment łączenia przyczepy z holownikiem i ich rozłączania – koło manewrowe pozwala bez niemal żadnego wysiłku podnieść dyszel i go opuścić wprost na kulę haka holowniczego.

Koła podporowe – jak duży wydatek?

Jeżeli posiadamy starszą przyczepę, która nie została wyposażona w koło podporowe lub nasze koło podporowe uległo uszkodzeniu i zniszczeniu, warto pomyśleć o zakupie nowego koła podporowego. Wbrew pozorom nie jest to wcale duży wydatek, gdyż w przypadku przyczep o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 1000 kilogramów musimy się liczyć z kosztem w okolicach 50,-zł, zaś w przypadku przyczep cięższych w okolicach 100,-zł. Jeżeli nasza przyczepa nie była nigdy wyposażona w koło podporowe, konieczna może być również inwestycja w specjalny uchwyt do koła podporowego.

Podsumowując, nie ma obecnie prawnych wymogów, ani żadnych regulacji dotyczących kół podporowych montowanych w przyczepach. Należy jednak podkreślić, że koła podporowe powinny być zamontowane w sposób trwały i solidny, aby nie zgubić ich w czasie jazdy.

Koła podporowe kupisz na Unitrailer.pl

[Głosów:1    Średnia:5/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ