Początek XXI wieku w Europie to ogromne zmiany wśród preferencji klientów. O ile coraz większą popularność marek premium łatwo tłumaczyć zasobnością portfeli, to już powodzenie marek zaliczanych do budżetowych łączy się z prześwaidczeniąem, że auto ma przede wszystkim służyć do jazdy, a nie być wyznacznikiem statusu. Trzeci trend to SUV-y i crossovery, nie tylko z napędem na cztery koła. Sukces rynkowy nowych modeli był związany z połączeniem sprzeczności. Czy dało by się opracować modnego i wytrzymałego SUV-a o atrakcyjnej stylistyce, dostępnego w cenie aut miejskich czy kompaktów bardziej uznanych marek? Oczywiście. Najlepszym przykładem jest Dacia Duster, zaprezentowana po raz pierwszy szerokiej publiczności w 2009 roku.
I generacja
Wykorzystanie prostych w obsłudze jednostek napędowych z gamy Renault oraz sprawdzone rozwiązania układu jezdnego z Dacii Logan to ważne atuty wpływające na funkcjonalność i koszty eksploatacji. Co istotne, Dacia Duster od początku była oferowana w wersji z napędem na obie osie. To był nie tylko podwyższony SUV-a, ale też auto dzielnie sprawdzające się na bezdrożach. Stąd na ten model decydowali się choćby leśnicy czy osoby zajmujące się obsługą parków narodowych. Warto wspomnieć, że za układ napędu na obie osie odpowiadają inżynierowie Nissana, ci sami, którzy pracowali nad legendarnymi modelami Patrol, Terrano czy X-Trail. Z okazji liftingu w 2013 roku zmieniono zarówno detale stylistyczne na zewnątrz, jak również projekt deski rozdzielczej. Cztery poduszki powietrzne w standardzie i układ ESP to kolejne modyfikacje. Jako opcję można było wybrać choćby skórzaną tapicerkę, klimatyzację, tempomat czy nawigację fabryczną.
II odsłona
Nieznacznie zmienione wymiary zewnętrzne, wciąż możliwość wyboru między wersją z napędem na przód lub obie osie i nowa, ale czerpiąca z sukcesu poprzednika stylizacja – tak w skrócie można określić II generację Dustera, oficjalnie zaprezentowaną w 2017 roku. Te wszystkie zmiany oraz dobre i bardzo dobre opinie użytkowników poprzedniej wersji sprawiły, że Duster stał się prawdziwym bestselerem na rynku. Obecność w pierwszej dziesiątce sprzedaży nowych aut w Polsce to nie wszystko. Na uwagę zasługuje przede wszystkim popularność pośród klientów indywidualnych, którzy szukają czegoś więcej niż łatwość serwisu i odporność. Oczywiście Duster wciąż świetnie sprawdzi się jako wół roboczy, o czym świadczy popularność obu generacji na rynku wtórnym, co przekłada się na niską utratę wartości przy łatwej odsprzedaży.
Dacię Duster warto także po gwarancji serwisować w specjalistycznym warsztacie. Wtedy auto odwdzięczy się znikomą awaryjnością i podróż nim będzie jeszcze przyjemniejsza. Pieczątki w książce serwisowej, na których można przeczytać napis Dacia Dyszkiewicz, to także wyższa cena na portalu z używanymi samochodami.