Koło dwumasowe to inaczej rodzaj tłumika skrętnych drgań, które jest montowane pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Zadaniem koła dwumasowego jest tłumienie przeciążeń oraz wibracji, które mogłyby spowodować uszkodzenie któregoś z elementów układu przeniesienia napędu albo jednostki napędowej. Dzięki kołu dwumasowemu zmiana biegów jest łatwiejsza a komfort prowadzenia samochodu znacznie wyższy, ponieważ dzięki niemu wibracje powodowane pracą silnika są dużo słabiej przekazywane na karoserię.
Koła dwumasowe zostały powszechnie montowane w samochodach wyposażonych w silniki turbodiesel od początku lat 90. poprzedniego wieku, aktualnie zastosowanie znajdują nawet w silnikach benzynowych, za równo tych doładowanych jak i wolnossących. Zadaniem koła dwumasowego jest ochrona skrzyni biegów oraz przegubów przed gwałtownie przyrastającym momentem obrotowym. Koło dwumasowe jest z jednej strony mocowane do wału korbowego, z drugiej natomiast do wału głównego skrzyni biegów w związku z czym pośrednio uczestniczy w przekazywaniu momentu na samą tarczę sprzęgła.
Awaria koła dwumasowego – objawy
Objawy uszkodzonego koła dwumasowego są dosyć charakterystyczne, jednakże czasem podobne objawy mogą towarzyszyć mniej kosztownym awariom. Jednakże jeżeli zauważymy któreś z poniższych problemów, warto bezzwłocznie udać się do serwisu w celu zdiagnozowania usterki:
- Odgłos uderzenia, słyszalny od razu po wyłączeniu silnika,
- Stukanie po zmianie biegów, po puszczeniu pedału sprzęgła,
- Nadmierne wibracje silnika, odczuwalne zarówno na karoserii jak i fotelach samochodu,
- Problemy z przełączeniem biegów, obniżona kultura pracy przekładni, brak możliwości wybrania poszczególnych biegów,
- Niepokojące dźwięki wydobywające się ze skrzyni biegów, słyszalne szczególnie na jałowym biegu.
W przypadku awarii koła dwumasowego najlepszym rozwiązaniem jest wymiana kompletnego sprzęgła z kołem dwumasowym, ponieważ całość już jest ustawiona wstępnie w jednej osi, dzięki czemu doświadczony mechanik dokona szybciej wymiany oraz spada ryzyko przypadkowych uszkodzeń w trakcie montażu.
Poprawnie użytkowane sprzęgło z kołem dwumasowym powinno wytrzymać minimum około 150-200 tysięcy kilometrów, oczywiście zdarzają się przypadki w których wymiana nie jest konieczna nawet po przejechaniu 300-400 tysięcy kilometrów. Niestety sprzęgło z kołem dwumasowym mogą wymagać wymiany już po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów, a odpowiedzialność za taką sytuację ponosi zazwyczaj producent koła dwumasowego lub konstruktorzy danego silnika, którzy zaprojektowali i zlecili wykonanie zbyt delikatnych kół dwumasowych.
Odpowiednią techniką jazdy możemy starać się wydłużyć żywotność sprzęgła z kołem dwumasowym. Warto unikać gwałtownego ruszania, gwałtownej jazdy polegającego na nadmiernym, naprzemiennym wciskaniu pedału gazu oraz hamulca a także utrzymywania pracy silnika na zbyt niskich obrotach. Trwałość koła zamachowego obniżają także gwałtowne zwalnianie pedału sprzęgła oraz nadmierne korzystanie z systemu start-stop. Trwałość koła dwumasowego może obniżyć także zła kondycja układu wtryskowego, silnik który otrzymuje źle dobraną dawkę paliwa może wpadać w silne wibracje i uszkadzać koło dwumasowe.
Kup teraz sprzęgło z kołem dwumasowym do Audi A6 C7