poniedziałek, Styczeń 17, 2022

Amatorski auto deailing czy wizyta w salonie?

0
Amatorski auto deailing czy wizyta w salonie

Każdy z nas chce, by samochód, którym jeździmy, zawsze wyglądał jak nowy. Niestety niekorzystne warunki atmosferyczne, kurz i wilgoć sprawiają, że karoseria naszego pojazdu nie wygląda tak, jakbyśmy tego chcieli. Samodzielna pielęgnacja, pomimo że daje dobre efekty, to nie zapewnia odpowiedniej trwałości. Gdzie udać się na profesjonalne czyszczenie samochodu w Lublinie?

Salon auto-detailingu – miejsce, które zmienia oblicze samochodów

Jeśli jesteśmy mieszkańcami Lublina i chcemy, by nasz samochód miał zapewnioną odpowiednią pielęgnację, to warto wybrać się do firmy, która swoje usługi opisuje na stornie https://www.carstyling-lublin.pl/. To grupa profesjonalistów specjalizująca  się w dbaniu o samochody osobowe. Mycie, woskowanie i nakładanie powłok ceramicznych to coś, co zrobią najlepiej w mieście.

Musimy jednak pamiętać, że jednorazowe nałożenie wosku czy powłoki ceramicznej nie zwalnia nas od stałej pielęgnacji karoserii naszego samochodu. Tylko częste mycie i woskowanie poprawi jego wygląd i spowoduje, że będzie on wyglądał jak nowy przez cały sezon.

W jaki sposób samodzielnie dbać o lakier samochodu?

Myjąc samochód, wybierajmy metody bezdotykowe. Nie ma nic gorszego od szorowania brudnego auta twardą szczotką lub gąbką. Brud, w którego składzie można znaleźć np. drobinki piasku, będzie systematycznie rysował lakier i po kilkunastu takich myciach zamiast pożądanego efektu, zauważymy paskudne wgłębienia, które ciężko będzie zamaskować.

Jeśli nie mieszkamy w domu jednorodzinnym i nie możemy podpiąć myjki ciśnieniowej, wybierajmy myjnie ręczne, które za niewielką opłatą oferują czyszczenie bez użycia szczotek. Oczywiście nie należy całkiem rezygnować z mycia gąbką. Jest one konieczne, jeśli chcemy przeprowadzić gruntowne czyszczenie, ale wymaga wstępnego spłukania brudu przy użyciu myjki ciśnieniowej. Dopiero gdy grubszy brud jest zmyty, można przystąpić do mycia pojazdu z wykorzystaniem 2 wiaderek. Metoda ta polega na moczeniu gąbki w wodzie z płynem i następnym płukaniu jej w wiaderku z czystą wodą.

Tak umyty i osuszony lakier jest gotowy do naniesienia wosku, który możemy również nakładać samodzielnie.

Za nami jazda testowa Hyundaiem Kona N. Było… szybko

0
hyundai kona n

Czy SUV może być jednocześnie komfortowy, funkcjonalny, bardzo bezpieczny, a przy tym dawać mnóstwo frajdy z jazdy? Hyundai odpowiada: oczywiście, że tak! W gamie koreańskiego producenta pojawiła się długo oczekiwana specjalna wersja hitowego modelu Kona, która powinna szczególnie zainteresować kierowców potrzebujących auta praktycznego, ale jednocześnie ekscytującego. Taki właśnie jest Hyundai Kona N. Jazda testowa tym modelem, którą mieliśmy przyjemność odbyć, utwierdziła nas tylko w przekonaniu, że takie samochody mają sens.

Odbyliśmy jazdę testową Suzuki SX4 S-Cross Hybrid. To jeden z najlepszych crossoverów na rynku

0
suzuki sx4

Crossovery depczą po piętach SUV-om pod względem popularności. Są lepszym wyborem do miasta, a więc tam, gdzie na co dzień porusza się około 90 proc. polskich kierowców. Z drugiej strony crossovery nadal kojarzą się z autami zbyt kompaktowymi, aby mogły pełnić funkcję samochodów rodzinnych. Tej opinii przeczy Suzuki SX4 S-Cross Hybrid. Jazda testowa tym modelem utwierdziła nas w przekonaniu, że świetne wyniki sprzedaży tego modelu nie mogą być efektem tylko bardzo atrakcyjnej ceny. Sprawdź, dlaczego japońska propozycja może być uznawana za jeden z najlepszych crossoverów dostępnych na polskim rynku.

Obowiązkowe wyposażenie samochodu w Polsce oraz innych krajach

0
Obowiązkowe wyposażenie samochodu w Polsce oraz innych krajach

W dzisiejszych czasach, dzięki otwartym granicom w ramach Unii Europejskiej, wielu Polaków decyduje się na wyjazdy zagraniczne, zarówno w celach zawodowych, jak i turystycznych. Należy pamiętać, że podczas podróży zagranicznej istotną sprawą jest przestrzeganie przepisów ruchu drogowego obowiązujących w danym kraju. Konieczne jest zwracanie uwagi na ograniczenia prędkości oraz wiele innych przepisów, w tym również na zasady dotyczące obowiązkowego wyposażenia samochodu. Poniżej przedstawionych zostało kilka interesujących przykładów.

Przepisy z zakresu ruchu drogowego są do siebie zbliżone w wielu krajach, ale zawsze mamy do czynienia z pewnymi rozbieżnościami. Warto więc przed wyjazdem dobrze zapoznać się z zasadami obowiązującymi w krajach, przez które będziemy przejeżdżać. Teoretycznie, zgodnie z Konwencją Wiedeńską, policja w danym kraju nie powinna ukarać kierowcy mandatem, jeśli jego auto jest wyposażone zgodnie z przepisami obowiązującymi w Polsce. W praktyce sytuacja ta wygląda różnie. Lepiej więc nie ryzykować problemów oraz kar i dostosować się do przepisów obowiązujących w danym kraju, tym bardziej, że nie jest to trudnym zadaniem.

Obowiązkowe wyposażenie pojazdu na terenie Polski

Polskie przepisy o ruchu drogowym mówią jasno o tym, że każdy samochód zarejestrowany na obszarze naszego kraju musi posiadać na wyposażeniu gaśnicę oraz trójkąt gaśniczy posiadający homologację, czyli dopuszczony do użytkowania na polskich drogach. W przypadku gaśnicy, masa czynnika gaśniczego nie może być mniejsza niż 1 kg. W polskich przepisach nie ma słowa o wymaganym posiadaniu apteczki czy też kamizelki odblaskowej. Nie ma również obowiązku posiadania podnośnika albo koła zapasowego, ponieważ w przypadku awarii może zdecydować się na usługi mobilnego serwisu albo pomocy drogowej, której znalezienie jest łatwe dzięki serwisom, takim jak na przykład https://pomocdrogowa.info.

Obowiązkowe wyposażenie auta w Niemczech

Jeśli chodzi o Niemcy, wymagania z zakresu obowiązkowego wyposażenia samochodów są podobne do tych, które obowiązują na terenie Polski. Oznacza to, że w aucie należy wozić ze sobą gaśnicę i trójkąt ostrzegawczy. Istnieją też pewne przepisy, w myśl których niemiecka policja może nałożyć mandat na kierowcę, który w sezonie zimowym porusza się samochodem bez zimowego ogumienia. Oprócz tego przepisy niemieckie zalecają korzystanie z kamizelek odblaskowych w przypadku wyjścia z pojazdu na pobocze. Takie kamizelki i żółte lampy przenośne są obowiązkowe u zawodowych kierowców oraz we wszystkich pojazdach, których masa przekracza poziom 3,5 tony. Obowiązkowym elementem wyposażenia jest również apteczka z rękawiczkami gumowymi.

Przepisy dotyczące wyposażenia samochodu w Czechach i na Słowacji

Na terenie Czech istnieje obowiązek stosowania opon zimowych w okresie od 1 listopada do 31 marca. Oprócz tego kierowca musi wozić ze sobą apteczkę, trójkąt ostrzegawczy oraz komplet żarówek na wymianę. Kamizelka przy wyjściu z pojazdu jest obowiązkowa dla kierowcy oraz wszystkich pasażerów samochodu. Obowiązkowe jest również posiadanie winiety uprawniającej do jazdy po płatnych drogach szybkiego ruchu.

W przypadku Słowacji, mamy do czynienia z rygorystycznymi przepisami, które wymagają stosowania opon zimowych w okresie od 15 listopada do 15 marca. Oprócz tego do grona obowiązkowych elementów wyposażenia zalicza się apteczka, trójkąt ostrzegawczy, zestaw zapasowych bezpieczników i żarówek oraz kamizelka odblaskowa. Poza tym obowiązkowe jest posiadanie linki holowniczej i podnośnika.

Obowiązkowe wyposażenie pojazdu we Francji

W przypadku Francji jazda na oponach zimowych nie jest obowiązkowa z wyjątkiem specjalnie oznakowanych dróg lokalnych. Podobnie wygląda sytuacja z łańcuchami na koła, które należy zakładać w odpowiednio oznakowanych miejscach. Na wyposażeniu auta we Francji obowiązkowo mus się znajdować trójkąt ostrzegawczy, kamizelki dla kierowcy i pasażerów, zapasowe żarówki oraz zabezpieczenie przed włamaniem.

Wyposażenie auta na obszarze Austrii

Jeśli chodzi o wyposażenie to w Austrii nie ma obowiązku korzystania z opon zimowych, chyba że na drogach mamy do czynienia ze śnieżycami, mrozem oraz lodem i śniegiem pokrywającym trasy. W takiej sytuacji od 1 listopada do 15 kwietnia obowiązkowe jest używanie opon zimowych o głębokości bieżnika nie mniejszej niż 4 mm. Alternatywą są opony całoroczne z oznaczeniem M+S. W skład obowiązkowego wyposażenia samochodu w Austrii wchodzi gaśnica, trójkąt ostrzegawczy, apteczka, kamizelki odblaskowe dla kierowcy i pasażerów oraz winieta naklejona na przednią szybę.

Obowiązkowy sprzęt w autach na terenie Włoch

Jeśli chodzi o konieczność jazdy na oponach zimowych to zależy ona od konkretnych włoskich prowincji. Jeżeli taki obowiązek istnieje to koła zimowe należy zakładać w okresie od 15 listopada do 15 kwietnia i wskazane jest też posiadanie łańcuchów na koła. Oprócz tego na wyposażeniu auta musi się znajdować trójkąt ostrzegawczy i kamizelka odblaskowa.

https://fixmycar.pl/

Nie musisz wydawać majątku, aby jeździć wymarzonym autem – Rafał Grzebin

0
Nie musisz wydawać majątku, aby jeździć wymarzonym autem

Zakup luksusowego modelu samochodu może wydawać się marzeniem, ale niewiele osób stać na tak duży wydatek.

Dodatkowo utrzymanie samochodów premium nie jest tanie, dlatego nie każdy może sobie pozwolić na posiadanie tego typu aut. Istnieje jednak inne rozwiązanie, jeśli marzy nam się prowadzenie samochodu luksusowego wybranej marki, ponieważ obecnie znajdziemy coraz więcej luksusowych modeli pojazdów w najlepszych wypożyczalniach na terenie naszego kraju. Jest również wiele powodów, dla których warto zdecydować się na wynajem samochodów prestiżowych i niespotykanych na naszych drogach.

W ofercie wypożyczalni znajdziemy również luksusowe samochody

Obecnie coraz więcej osób decyduje się na wypożyczenie luksusowego samochodu. Ponieważ warunki wynajmowania są korzystne, możemy cieszyć się prowadzeniem wymarzonego pojazdu marki premium nie tylko na specjalne okazje, ale również na co dzień, jeśli zdecydujemy się na wynajem dłuższy, przykładowo na miesiąc. Luksusowe samochody to coś więcej niż tylko oszałamiający pojazd, którym można jeździć. Taki wyjątkowy samochód zapewni ci wspaniałe wrażenia z całego okresu użytkowania. Wypożyczenie samochodu oznacza, że masz opcję pakietu serwisowego i całodobową pomoc drogową. Nie musisz zmieniać napiętego harmonogramu ani wykorzystywać wolnego dnia na rozwiązywanie problemów z wynajętym samochodem, a w razie potrzeby możesz wymienić pojazd na inny dostępny model czy inną markę.Wraz z doświadczaniem prawdziwego luksusu zyskujesz również ekskluzywny i oryginalny wygląd pojazdu. Z pewnością prowadząc taki niecodzienny pojazd będziesz zwracał na siebie uwagę otoczenia. Najlepsze marki samochodów mają technologię, która sprawia, że jazda jest łatwiejsza i bezpieczniejsza. Dzięki opcjom takim jak adaptacyjny tempomat, kamery, ostrzeganie przed zjazdem z pasa, rozpoznawaniu znaków drogowych, dużej mocy silnika i wielu innym przydatnym udogodnieniom, będziesz się zastanawiać, dlaczego wcześniej nie zdecydowałeś się na wypożyczenie luksusowego samochodu.

auto - Rafał Grzebin

Zakup samochodu może być stosunkowo stresującym procesem, ale możliwość wypożyczenia samochodów luksusowych z pewnością jest przeżyciem ekscytującym. Możesz w ten sposób urzeczywistnić swoje marzenie o prowadzeniu ulubionej marki samochodu, na którego zakup nie możesz sobie pozwolić.Niezależnie od tego, czy wypożyczonym luksusowym samochodem jest Kia, Subaru, Ford Mustang, BMW, czy Range Rover, jazda takim prestiżowym autem na pewno cię zachwyci. Popularne modele samochodów głównego nurtu nie zapewniają takiego samego poziomu jakości jak samochody luksusowe. Wszystko, od dopracowanego wnętrza po lśniącą karoserię, będzie nie tylko pięknie wyglądało, ale również jest konstruowane w celu zwiększenia bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. Tego typu luksusowe marki i modele samochodów posiada w swojej ofercie wypożyczalnia aut premium Mestenza, której pomysłodawcą i prezesem jest Rafał Grzebin. Jest on pasjonatem samochodów luksusowych, interesuje się nowinkami ze świata motoryzacji, prowadzi również tematycznego bloga.

Naprawa klimatyzacji samochodowej – przyczyny dysfunkcji

0
Naprawa klimatyzacji samochodowej

Upalne dni bywają przekleństwem kierowców. Palące słońce i wysokie temperatury niekiedy sprawiają, że prowadząc samochód trudno jest się skupić, co może prowadzić do wypadków. Klimatyzacja jest zatem niezbędna, aby zapewnić komfort termiczny osobie za kierownicą oraz pasażerom. Jeśli więc wystąpi usterka, należy zadbać o jej jak najszybsze usunięcie. Warto zdawać sobie sprawę z tego jakie mogą być potencjalne przyczyny dysfunkcji układu klimatyzacji.

Naprawa klimatyzacji samochodowej – uszkodzenie skraplacza

Jednym z częstych powodów, dla których klimatyzacja działa z niewystarczającą intensywnością, jest awaria skraplacza, czyli tak zwanej chłodnicy. Ciała obce, na przykład kamyki mogą dostawać się do urządzenia i zanieczyścić je lub po prostu uszkodzić żeberka tego elementu. Możemy uniknąć problemów, jeśli od czasu do czasu przemyjemy urządzenie przy pomocy odpowiednich detergentów, jednak w niektórych wypadkach konieczne będzie udanie się do serwisu w celu naprawy klimatyzacji samochodowej.

Naprawa klimatyzacji samochodowej – brak czynnika chłodniczego

Czynnik chłodniczy odpowiada za prawidłową pracę układu klimatyzacji. Kiedy więc podejrzewamy, że jest na wyczerpaniu, powinniśmy zadbać o jego uzupełnienie w serwisie, aby zapewnić urządzeniu wydajność. Jeżeli jednak brak czynnika chłodniczego jest spowodowany nieszczelnością układu, może być wymagana naprawa klimatyzacji samochodowej zanim ponownie ją nabijemy.

Naprawa klimatyzacji samochodowej – zagrzybienie

Grzyby, pleśń i bakterie gromadzą się w układzie klimatyzacyjnym, co sprawia, że jeśli nie zatroszczymy się o dezynfekcję urządzenia, będziemy wdychać te wszystkie zanieczyszczenia podczas jazdy. Nie wpłynie to dobrze szczególnie na alergików oraz astmatyków, nie wspominając już o przykrym zapachu, który niekiedy unosi się przez to w aucie. Dlatego też ciekawą usługą oferowaną przez warsztaty jest ozonowanie klimatyzacji, które temu zapobiega. Tutaj https://www.hgl-lasota.pl/uslugi/klimatyzacja-mobilna można znaleźć serwis, w którym fachowcy zajmą się naprawą klimatyzacji samochodowej oraz ozonowaniem. Z usług firmy korzysta wielu kierowców z Torunia i okolic.

Regeneracja skrzyni biegów – kilka porad dla początkujących kierowców

0
Regeneracja skrzyni biegów

Skrzynia biegów, jak każdy mechanizm w samochodzie, ulega z czasem uszkodzeniom o różnej skali i charakterze. Gdy dojdzie do awarii, skrzynię biegów należy poddać renowacji lub wymienić na nową w specjalistycznym punkcie serwisowym. Na szczęście, są sposoby, by zwiększyć żywotność skrzyni biegów oraz poprawić jej funkcjonowanie, bez konieczności dotychczasowej wymiany skrzyni na nową. Poniżej opowiemy nieco więcej o dość enigmatycznie brzmiącym temacie, jakim jest regeneracja skrzyni biegów.

Skrzynia biegów – jej potrzeby i przyczyny awarii

Skrzynia biegów przypomina w dużym uproszczeniu mechanizm przerzutkowy w rowerze. Mówiąc wprost – pozwala dostosować moc, z którą pracuje silnik, do aktualnych potrzeb związanych z warunkami jazdy. Skrzynie biegów manualne – bo o takich tutaj będzie mowa – to urządzenia, w których występuje mechanizm kół zębatych. Ich rozmaite ułożenie pozwala przełączać pomiędzy poszczególnymi biegami. Przeniesienie napędu na koła odbywa się oczywiście za pośrednictwem sprzęgła, które odpowiedzialne jest także za płynną zmianę biegów w czasie jazdy. Ponadto, skrzynia biegów jest połączona za pomocą półosi napędowej z kołami.

Jak widać, tworzy ona rozbudowany mechanizm, sprzężony z innymi układami występującymi w konstrukcji samochodu. W rezultacie, awarie skrzyni biegów mogą być bardzo poważne i wywoływać konsekwencje w funkcjonowaniu całego pojazdu, bądź nawet całkowicie uniemożliwić jego użytkowanie. Szczególnie szkodliwy wpływ na stan skrzyni biegów ma: zbyt szybka zmiana biegów w trakcie jazdy, zaniżona ilość oleju oraz niedostosowane obciążenie silnika względem prędkości jazdy i innych warunków.

Warto podkreślić kwestię związaną z olejem w obrębie skrzyni biegów. Producenci poszczególnych modeli pojazdów określają, jak często należy wymieniać olej, by skrzynia działała bezawaryjnie. Należy oczywiście stosować się do tych zaleceń i regularnie poddawać olej wymianie.

Skrzynia biegów nie działa – co teraz?

Typowym objawem świadczącym o możliwości wystąpienia problemów w obrębie skrzyni biegów jest przede wszystkim wyciek oleju. Najczęściej, dochodzi do niego w okolicy połączenia skrzyni oraz silnika. Również fizyczne warunki pracy skrzyni biegów mogą być symptomami zachodzących w niej problemów. Do najważniejszych należy hałas oraz nietypowe odgłosy wywoływane w trakcie zmiany biegów. Są to przede wszystkim szumy, zgrzyty oraz inne odgłosy mechaniczne. Ponadto, uszkodzona skrzynia biegów może doprowadzić do samoczynnego wyskakiwania biegów.

Jeśli twój pojazd przejawia któryś z wymienionych powyżej symptomów, wówczas konieczna może okazać się wizyta w salonie serwisowym, w którym przeprowadza się regenerację skrzyni biegów. Na czym ona polega? Przede wszystkim, regeneracja skrzyni biegów zaczyna się od dokładnych oględzin tego mechanizmu oraz ustalenia, które z jego podzespołów mogą być odpowiedzialne za występujące objawy awarii. Skrzynia zostaje w tym czasie wymontowana oraz dokładnie rozłożona na części. Po ustaleniu poziomu zużycia, mechanik dobiera odpowiednie elementy i podzespoły, a następnie składa cały mechanizm w całość.

Ponieważ regeneracja skrzyni biegów to zajęcie wymagające dużego doświadczenia oraz bardzo odpowiedzialne, polecamy korzystać z pomocy wyłącznie doświadczonych mechaników samochodowych.

W czym jeździmy? Przegląd technologii czyli membrana dostępne w ubraniach motocyklowych

0
Spodnie na motor

Spodnie na motor – skórzane czy tekstylne? Z membraną? Na co zwrócić uwagę podczas wyboru spodni motocyklowych?

Jak usunąć rysy z lakieru samochodowego?

0
Jak usunąć rysy z lakieru samochodowego

Wystarczy dosłownie chwila nieuwagi, a na karoserii naszego samochodu pojawiają się dosyć nieestetyczne rysy. Na całe szczęście nie musimy od razu się udawać do lakiernika i jednocześnie narażać na dosyć spore sumy. Szczególnie dlatego, że istnieją patenty znacznie tańsze na ukrycie powstałego defektu. Jak usunąć prawidłowo rysy z lakieru pojazdu? Poznajmy skuteczne rozwiązania oraz przyjrzyjmy się nieco bliżej pastom polerskim.

Rysy na lakierze: jak sobie z nimi radzić?

Wydawać by się mogło, że najłatwiejszym rozwiązaniem na pozbycie się rys jest oddanie samochodu do studia detailingu i skorzystanie z korekty lakieru czy też oklejenie całego swojego samochodu folią ochronną, ale w bardzo wielu przypadkach wystarczy nieco chęci oraz użycie odpowiedniego produktu. Zobacz pasty polerskie do różego typu lakierów na https://sklep.motogo.pl/

Zajmijmy się rysami bez pomocy specjalistów i spróbujmy własnych sił. Poniżej przedstawimy kilka prostych oraz skutecznych rozwiązań, które pozwolą nam na odświeżenie lakieru, a do tego na zniwelowanie uszkodzenia oraz zabezpieczenia go w jednym kroku. Musimy pamiętać, że zanim przystąpimy do prac na lakierze należy go wcześniej oczyścić. Wskazane jest właściwe mycie oraz oczyszczenie gruntowne karoserii. Pozwoli to przygotować nam powierzchnię do pracy, a wizualny efekt utrzyma się znacznie dłużej.

Możemy użyć specjalnych, gotowych produktów. Są to kosmetyki samochodowe o gęstych formułach. Produkt przeznaczony do usuwania rys aplikuje się przy pomocy gąbkowego pada lub też jeśli wolimy aplikatora wielofunkcyjnego. Wystarczy, że nałożymy kilka kropli produktu na gąbkę i rozprowadzamy go po całym elemencie. Praca odbywać się powinna w zacienionym czy też zamkniętym miejscu. Wszystko po to, aby lakier nie był zbyt gorący. Podczas aplikowania gąbkę należy lekko docisnąć i wypracowywać produkt przez jakąś minutę.Taki sam krok wykonać można przy pomocy maszyny polerskiej oraz miękkiej gąbki. Środek zawsze rozprowadzamy na wolnych obrotach. Należy nakładać warstwę dosyć cienką, aby polerowanie późniejsze należało do gładkich i przyjemnych. Najlepiej sprawdza się tutaj delikatna mikrofibra, przy której pomocy wydobędziemy pożądany blask. Musimy dotrzeć każdy z elementów. Dzięki temu nasz lakier będzie odświeżony oraz zabezpieczony, a wszelkie rysy zniwelowane. Tego rodzaju kosmetyki są także przeznaczone do usuwania zmatowień na lakierze.

Pasta polerska: zabezpieczenie przed zarysowaniem

Pasty polerskie są bardzo popularnymi produktami w aspekcie usuwania rys na karoserii. W związku z tym musimy sobie o nich powiedzieć nieco więcej. Pasty polerskie mają bardzo ciekawy skład. Znajdziemy w nim wosk ochronny, delikatne mleczko, jak i także pigment barwiący. Usuniemy dzięki temu nie tylko wszelkie zabrudzenia, ale także pogłębimy sam kolor karoserii i stworzymy na jej powierzchni ciekawą powłokę, która chronić ją będzie przed powstawaniem kolejnych uszkodzeń w przyszłości.

Zanim w ogóle przystąpimy do polerowania karoserii samochodowe, dokładnie powinniśmy ją wyczyścić z piasku, kurzu oraz także innych zabrudzeń, które do niej przywierają podczas jazdy. Kolejnym krokiem jest jej odtłuszczenie – w tym celu możemy zastosować myjkę wysokociśnieniową. Lakier później pozostawmy do dokładnego wyschnięcia czy też wytrzyjmy do sucha.

Pasty polerskie musimy rozprowadzać w niewielkiej ilości ruchami kolistymi tak, aby pokryły równomiernie całą powierzchnię. W miejscach, w których rysy są bardzo głębokie, zastosować możemy zdecydowanie więcej środka. Do aplikowania preparatu użyć możemy ściereczki wilgotnej. Gdy tylko pasta polerska zaschnie na karoserii, to wypolerujmy ją. Kolor w zasadzie od razu uzyska piękny połysk oraz także głębię.

Pasty polerskie stosuje się najczęściej pomiędzy drugim a szóstym rokiem eksploatacji naszego samochodu. To właśnie wtedy pojawić się powinny na nim już pierwsze ślady użytkowania. Jest to umowny zakres i wszystko jest zależne od zużycia indywidualnego karoserii samochodowej.

Na rynku znajdziemy standardowe pasty poleskie, ale także pasty z koloryzowanymi wariantami. Pasty te wykorzystuje się do polerowania karoserii. Na niej uda się zyskać wysoki połysk, ale jednocześnie pogłębimy jej barwę w takowy sposób, że stanie się znacznie intensywniejsza.

Pozbądźmy się czym prędzej nieestetycznych rys.

Wyważenie kół: dlaczego to takie ważne?

0
Wyważenie kół

Wyważanie to wyrównanie środka masy koła z osią obrotu. W takim przypadku obciążniki są mocowane do ciężkiej części koła. Oczywiście koła muszą być wyważone natychmiast po zamontowaniu opony na feldze. Dzięki temu wstępnemu wyważeniu uzyskujemy nierównowagę mniejszą niż 5 g na stronę. Uważa się, że nowa opona jest w stanie nieznacznie zmienić swoją pozycję na dysku na pierwszych kilometrach, dlatego po pewnym czasie warto powtórzyć wyważanie kół.

Wyważanie kół: kiedy należy je robić?

Zwykle zaleca się wyważanie kół po przejechaniu od 10 000 do 15 000 km. Tyle, jeśli chodzi o teorię. W praktyce radzi się monitorować zachowanie auta. Jeśli nie ma wyczuwalnego bicia kierownicy, wyważanie nie jest konieczne. Bicie tylnych kół jest mniej odczuwalne, ale zwykle mniej cierpią one, nawet jeśli nie są idealnie wyważone. Jeśli sam zmieniasz koła dwa razy w roku, to załóż koła na kilka dni. W tym czasie opona pozbędzie się odkształceń powstałych podczas przechowywania. Jeżeli przy jakiejkolwiek prędkości jazdy nie występują wibracje, wyważanie nie jest konieczne. Równoważenie jest konieczne w następujących przypadkach:

  • przejeżdżasz ponad 15 tysięcy kilometrów w sezonie.
  • po ostatnim wyważaniu koło z dużą prędkością wpadło do głębokiego otworu.
  • już wcześniej zacząłeś zauważać wibracje, ale nie zdecydowałeś się na wyważanie.
  • twój samochód nie ma układu przeciwblokującego, a często zwalniasz na asfalcie.
  • jesteś początkującym kierowcą, który nie poczuje niewyważenia na kołach.

Każde koło ma trzy ważne cechy charakterystyczne dla obracającego się obiektu:

  • oś symetrii,
  • oś obrotu, na której znajduje się środek ciężkości,
  • prawidłowy kształt z położeniem każdego punktu koła w równej odległości od środka ciężkości.

Jeśli chodzi o wyważanie, to w praktyce oznacza to procedurę zmniejszenia niewyważenia koła, jego mocowania, elementów zawieszenia, tarczy i piasty do akceptowalnego poziomu. Mechanicy dążą do takiego rozmieszczenia koła, aby jak najbardziej równomiernie rozłożyć jego masę względem jego środka i osi obrotu. Tak więc każdy punkt okręgu będzie znajdował się w równej odległości od środka. Najważniejszą rzeczą, na którą wpływa nierównowaga, jest prowadzenie samochodu. Niewyważenie kół można łatwo rozpoznać po następujących znakach:

  • samochód „chodzi” z boku na bok.
  • tył samochodu wibruje.
  • koła grzechoczą, uderzają lub wibrują.

Wibracje objawiają się na różne sposoby, od subtelnego hałasu po silne drgania, które sprawiają, że jazda jest wyjątkowo nieprzyjemna i utrudniona. Na podstawie rodzaju wibracji można również określić, gdzie wystąpiło niewyważenie. Jeśli na przednich kołach, dyskomfort będzie odczuwalny przede wszystkim przez kierowcę. Jeśli dojdzie do naruszenia tylnych kół, z tyłu samochodu nastąpi drżenie. Brak równowagi można wykryć nawet po gwałtownym wzroście zużycia paliwa. Im większa nierównowaga, tym więcej benzyny zużywa samochód. 

Wzrost zużycia jest szczególnie zauważalny podczas przyspieszania do dużych prędkości. Istnieją też różne rodzaje niewyważenia kół:

  • Dynamiczny. Najczęstszy rodzaj braku równowagi. Typowy dla szerokich opon, występuje z powodu niedopasowania osi bezwładności do osi obrotu. Łatwo rozpoznać taką nierównowagę – przy prędkości około 40 km/h i więcej samochód zaczyna rzucać się na boki, a kierownica grzechocze i uderza w dłonie.
  • Statyczny. Występuje rzadziej niż dynamicznie, gdy środek ciężkości jest przesunięty wzdłuż osi obrotu, która jest równoległa do osi bezwładności. Rezultatem jest nierównomierne rozłożenie ciężaru koła na całej długości. Jego bicie nastąpi w kierunku podłużnym. Samochód dosłownie skacze przy każdej prędkości.

Ciężarki do kół w warsztacie wulkanizacyjnym

Ciężarki do kół są niezbędne do prawidłowego wyważenia. Aby przeprowadzić ten proces samodzielnie, musimy znaleźć sklep internetowy z ciężarkami do kół lub oddać samochód do odpowiedniego warsztatu.

Innym niezbędnym wyposażeniem jest montażownica. To urządzenie jest przeznaczone do ciągnięcia i nakładania opon na felgi. Wybierając urządzenie, należy zwrócić uwagę na  obsługiwaną średnicę koła. Drugim bardzo ważnym elementem wyposażenia zakładu wulkanizacyjnego jest wyważarka, która pozwala na zbadanie i ewentualnie poprawienie wyważenia koła – a to wpływa na prawidłowe funkcjonowanie podwozia i mniejsze zużycie opon. Kolejnym niezbędnym wyposażeniem jest kompresor – służy do pompowania kół po wymianie.

Oprócz absolutnego minimum w zakładzie wulkanizacyjnym muszą się znaleźć przeróżne akcesoria, takie jak obciążniki do kół, śruby, kleje, zawory, nakrętki – jednym słowem wszystko, co może się przydać przy naprawie i wymianie opon.