Wyważanie to wyrównanie środka masy koła z osią obrotu. W takim przypadku obciążniki są mocowane do ciężkiej części koła. Oczywiście koła muszą być wyważone natychmiast po zamontowaniu opony na feldze. Dzięki temu wstępnemu wyważeniu uzyskujemy nierównowagę mniejszą niż 5 g na stronę. Uważa się, że nowa opona jest w stanie nieznacznie zmienić swoją pozycję na dysku na pierwszych kilometrach, dlatego po pewnym czasie warto powtórzyć wyważanie kół.

Wyważanie kół: kiedy należy je robić?

Zwykle zaleca się wyważanie kół po przejechaniu od 10 000 do 15 000 km. Tyle, jeśli chodzi o teorię. W praktyce radzi się monitorować zachowanie auta. Jeśli nie ma wyczuwalnego bicia kierownicy, wyważanie nie jest konieczne. Bicie tylnych kół jest mniej odczuwalne, ale zwykle mniej cierpią one, nawet jeśli nie są idealnie wyważone. Jeśli sam zmieniasz koła dwa razy w roku, to załóż koła na kilka dni. W tym czasie opona pozbędzie się odkształceń powstałych podczas przechowywania. Jeżeli przy jakiejkolwiek prędkości jazdy nie występują wibracje, wyważanie nie jest konieczne. Równoważenie jest konieczne w następujących przypadkach:

  • przejeżdżasz ponad 15 tysięcy kilometrów w sezonie.
  • po ostatnim wyważaniu koło z dużą prędkością wpadło do głębokiego otworu.
  • już wcześniej zacząłeś zauważać wibracje, ale nie zdecydowałeś się na wyważanie.
  • twój samochód nie ma układu przeciwblokującego, a często zwalniasz na asfalcie.
  • jesteś początkującym kierowcą, który nie poczuje niewyważenia na kołach.

Każde koło ma trzy ważne cechy charakterystyczne dla obracającego się obiektu:

  • oś symetrii,
  • oś obrotu, na której znajduje się środek ciężkości,
  • prawidłowy kształt z położeniem każdego punktu koła w równej odległości od środka ciężkości.

Jeśli chodzi o wyważanie, to w praktyce oznacza to procedurę zmniejszenia niewyważenia koła, jego mocowania, elementów zawieszenia, tarczy i piasty do akceptowalnego poziomu. Mechanicy dążą do takiego rozmieszczenia koła, aby jak najbardziej równomiernie rozłożyć jego masę względem jego środka i osi obrotu. Tak więc każdy punkt okręgu będzie znajdował się w równej odległości od środka. Najważniejszą rzeczą, na którą wpływa nierównowaga, jest prowadzenie samochodu. Niewyważenie kół można łatwo rozpoznać po następujących znakach:

  • samochód „chodzi” z boku na bok.
  • tył samochodu wibruje.
  • koła grzechoczą, uderzają lub wibrują.

Wibracje objawiają się na różne sposoby, od subtelnego hałasu po silne drgania, które sprawiają, że jazda jest wyjątkowo nieprzyjemna i utrudniona. Na podstawie rodzaju wibracji można również określić, gdzie wystąpiło niewyważenie. Jeśli na przednich kołach, dyskomfort będzie odczuwalny przede wszystkim przez kierowcę. Jeśli dojdzie do naruszenia tylnych kół, z tyłu samochodu nastąpi drżenie. Brak równowagi można wykryć nawet po gwałtownym wzroście zużycia paliwa. Im większa nierównowaga, tym więcej benzyny zużywa samochód. 

Wzrost zużycia jest szczególnie zauważalny podczas przyspieszania do dużych prędkości. Istnieją też różne rodzaje niewyważenia kół:

  • Dynamiczny. Najczęstszy rodzaj braku równowagi. Typowy dla szerokich opon, występuje z powodu niedopasowania osi bezwładności do osi obrotu. Łatwo rozpoznać taką nierównowagę – przy prędkości około 40 km/h i więcej samochód zaczyna rzucać się na boki, a kierownica grzechocze i uderza w dłonie.
  • Statyczny. Występuje rzadziej niż dynamicznie, gdy środek ciężkości jest przesunięty wzdłuż osi obrotu, która jest równoległa do osi bezwładności. Rezultatem jest nierównomierne rozłożenie ciężaru koła na całej długości. Jego bicie nastąpi w kierunku podłużnym. Samochód dosłownie skacze przy każdej prędkości.

Ciężarki do kół w warsztacie wulkanizacyjnym

Ciężarki do kół są niezbędne do prawidłowego wyważenia. Aby przeprowadzić ten proces samodzielnie, musimy znaleźć sklep internetowy z ciężarkami do kół lub oddać samochód do odpowiedniego warsztatu.

Innym niezbędnym wyposażeniem jest montażownica. To urządzenie jest przeznaczone do ciągnięcia i nakładania opon na felgi. Wybierając urządzenie, należy zwrócić uwagę na  obsługiwaną średnicę koła. Drugim bardzo ważnym elementem wyposażenia zakładu wulkanizacyjnego jest wyważarka, która pozwala na zbadanie i ewentualnie poprawienie wyważenia koła – a to wpływa na prawidłowe funkcjonowanie podwozia i mniejsze zużycie opon. Kolejnym niezbędnym wyposażeniem jest kompresor – służy do pompowania kół po wymianie.

Oprócz absolutnego minimum w zakładzie wulkanizacyjnym muszą się znaleźć przeróżne akcesoria, takie jak obciążniki do kół, śruby, kleje, zawory, nakrętki – jednym słowem wszystko, co może się przydać przy naprawie i wymianie opon.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ