Większość kierowców doskonale zdaje sobie sprawę z podstawowych parametrów opon, takich jak rozmiar czy indeks prędkości lub przy wyborze odpowiednich do swojego auta może liczyć na profesjonalne doradztwo. Dziś zajmiemy się kilkoma mniej oczywistymi kwestiami związanymi z wyborem ogumienia. Są one szczególnie ważne dla kierowców, którym ich coraz mocniejsze maszyny służą nie tylko jako wygodny transport.

Opony symetryczne i asymetryczne

Jednym z parametrów, który dzieli opony, jest zróżnicowanie na symetryczne oraz asymetryczne. Na czym polega różnica? W przypadku opon symetrycznych zewnętrzna i wewnętrzna część bieżnika, zgodnie z nazwą, stanowią swoje lustrzane odbicia. Taka konstrukcja ogumienia to rozwiązanie ekonomiczne – wolniej się ono zużywa, a niższe opory toczenia przekładają się na mniejsze zużycie paliwa. Jednak takie opony słabiej odprowadzają wodę, negatywnie wpływają na drogę hamowania i pewność pokonywania zakrętów.

Opony asymetryczne są skonstruowane tak, by z jednej strony bieżnik doskonale nadawał się do jazdy na suchej nawierzchni, podczas gdy druga – zewnętrzna strona – dzięki obecności specjalnych rowków dobrze odprowadzała wodę i ułatwiała prowadzenie auta w deszczu. Kierowca zyskuje w ten sposób komfort jazdy niezależnie od pogody, co jednak odbywa się kosztem wyższego zużycia paliwa. Skoro jednak maszyna ma gwarantować frajdę przy dłuższych trasach, warto pójść na taki kompromis. Równie ciekawą alternatywę stanowią opony kierunkowe z bieżnikiem w kształcie jodełki i rowkami po bokach, które świetnie spisują się na każdej nawierzchni i występują także w wersji asymetrycznej. Wykorzystując dostępną pod maską moc, warto korzystać z tych efektywnie wyglądających opon, które świetnie zachowują się w trakcie przyspieszania i hamowania.

Czy warto stosować opony ekologiczne?                                     

Ostatnie lata stoją pod znakiem troski o ekologię, co miało swój wpływ również na projekty ogumienia. Energooszczędne opony ekologiczne mają za zadanie ograniczać opór toczenia, a co za tym idzie, przyczyniać się do niższego zużycia paliwa i emisji CO2. Mieszanka stworzona do produkcji tych opon charakteryzuje się mniejszym odkształcaniem w trakcie jazdy i zachowaniem wyższej trwałości. Nietrudno się domyślić, że komfort jazdy na tego typu ogumieniu jest nieco niższy i trudno wyobrazić sobie wówczas dobre osiągi w trasie, a tym bardziej na torze.

Opony oznakowane – najwyższy komfort i bezpieczeństwo

Każdy, kto pragnie wyciągnąć ze swego auta najlepsze osiągi, powinien rozważyć wyposażenie go w opony oznakowane, jeśli tylko takie są dostępne dla jego auta. Ten typ ogumienia powstaje wraz z projektowaniem auta i testowaniem prototypu, a inżynierowie odpowiedzialni za te zadania po obu stronach ściśle ze sobą współpracują. Dzięki temu ogumienie jest idealnie dostosowane do właściwości konkretnego modelu i serii auta, a także osiągów jego silnika i działania systemów, w które pojazd jest wyposażony. Gdy w latach 80. firma Pirelli swoje wywodzące się z torów wyścigowych opony P Zero dostarczyła do seryjnych modeli Porsche, zapoczątkowano ten coraz wyraźniejszy trend. Obecnie ogumienie z tej serii w wersjach do luksusowych sedanów oraz do samochodów sportowych uzyskuje homologacje do setek limuzyn z segmentu premium i aut sportowych. Wkrótce opony oznakowane uzyskają nowy walor – możliwość personalizacji w postaci wyboru koloru zdobienia ich boków. Technologia pochodzi prosto z Formuły 1.

Każdy, kto pragnie, by jego prestiżowe auto osiągnęło swoje maksimum, powinien zdecydować się opony oznakowane, które stanowią w zasadzie kolejny z integralnych podzespołów samochodu.

[Głosów:5    Średnia:3/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ