Aby obliczyć opłaty za sprowadzony samochód z UE musisz znać cenę samochodu, kurs EUR do PLN, a także pojemność skokową auta. Należy też pamiętać o opłatach rejestracyjnych, przeglądowych, tłumaczeniu dokumentów i kupnie tablic. W sieci możesz znaleźć kalkulatory opłat za sprowadzony samochód. Niemniej, prześledźmy krok po kroku procedurę i zobaczmy jakie koszty czekają Cię na kolejnych etapach.

Zakup samochodu za granicą

Jeżeli już udało się wybrać samochód i dokonać transakcji ze sprzedającym, czas wybrać się do lokalnego wydziału komunikacji. W przypadku Niemiec jest to Zulassungstelle. Na miejscu przedstawić trzeba komplet dokumentów, tj.:

  • Dowód rejestracyjny (Zulassungsbescheinigung I)
  • Kartę pojazdu (Zulassungsbescheinigung II)
  • Umowę kupna sprzedaży

Kolejny krok to zakup zjazdowych tablic rejestracyjnych, czyli takich, które mają krótki termin ważności. Popularne są tablice z żółtym paskiem pozwalające na legalne podróżowanie autem przez 5 dni. Jeśli jednak potrzebujesz nieco więcej czasu, możesz wybrać wersję z czerwonym paskiem, które mają ważność 15 dni. Zależnie od opcji, jest to koszt od 70 – 200 EUR. Aby wydanie tablic zjazdowych było możliwe, auto musi mieć ważne badania techniczne.

Po szczęśliwym powrocie niemieckim autem do Polski, czekają Cię badania na stacji kontroli pojazdów. Do opłat za sprowadzony samochód trzeba więc doliczyć cenę standardowego przeglądu, czyli 169 zł. Po pozytywnym przejściu testów, stacja wydaje dokument potwierdzający, że samochód może być dopuszczony do ruchu.

Wizyta w urzędzie celnym

bmw-suv-all-terrain-vehicle-fog-89784Sprowadzanie samochodu nie może się obejść bez wizyty w urzędzie celnym. To właśnie tutaj miejsce ma „gwóźdź programu”, czyli opłacenie akcyzy. Do urzędu celnego trzeba zabrać ze sobą ksero dokumentów, które pokazywałeś w Niemczech, potwierdzenie wymeldowania pojazdu z Niemiec oraz potwierdzenie zakupu. Na miejscu wypełniamy też otrzymane formularze.

A jak wyliczana jest akcyza? Szczegóły znajdziesz w Art. 82a. Niemniej pod uwagę bierze się pojemność silnika oraz cenę samochodu. Podstawa opodatkowanie może być jednak zmodyfikowana przez celników, jeżeli okaże się, że cena auta z nieuzasadnionych przyczyn znacznie odbiega od wartości rynkowej.

To jeszcze nie koniec drogi formalnej. Do opłat za sprowadzenie auta trzeba też doliczyć tłumaczenie dokumentów wykonane przez tłumacza przysięgłego, a więc opatrzone zarejestrowaną pieczęcią potwierdzającą jakość przekładu. Taka usługa może kosztować 150-200 zł. Kolejny krok to wycieczka do Urzędu Skarbowego po formularz VAT-24. Niezbędne będzie tu ksero tłumaczenia oraz dokumentów pojazdu.

Kolejny etap to wykupienie OC, a następnie wizyta w Wydziale Komunikacji, gdzie składamy wszystkie oryginalne dokumenty, a „w nagrodę” otrzymujemy tymczasowy dowód rejestracyjny, nowe tablice i naklejkę na szybę. Ten ostatni etap to koszt 256 zł.

[Głosów:3    Średnia:3.3/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ