Jak działa sprzęgło samochodowe?

Najbardziej popularny typ sprzęgła montowany we współczesnych samochodach to sprzęgło jednotarczowe cierne.

Podstawowe elementy kompletu sprzęgła to:

  • tarcza sprzęgła,
  • tarcza dociskowa – docisk sprzęgła,
  • łożysko sprzęgła,
  • wał korbowy,
  • koło zamachowe,
  • wałek sprzęgłowy.

Koło zamachowe przykręcone jest do części wału korbowego znajdującej się na zewnątrz bloku silnika, do koła zamachowego przytwierdzona jest natomiast tarcza dociskowa sprzęgła – docisk. W trakcie pracy silnik wytwarza moment obrotowy, który poprzez koło zamachowe oraz docisk przenoszony jest na tarczę sprzęgła.

Ze skrzyni biegów wystaje element w postaci wałka sprzęgłowego, posiadający frezy wycięte od strony sprzęgła, na które montowana jest tarcza pomiędzy kołem zamachowym a dociskiem sprzęgła. Tarcza sprzęgła oprócz tego, że wraz z wszystkimi elementami tworzącymi komplet sprzęgła wykonuje ruch obrotowy, to wykonuje także dodatkowo ruch przesuwny po wałku sprzęgła, w wyniku czego następuje załączanie lub rozłączanie napędu. Sprężyna talerzowa docisku sprzęgła wywołuje nacisk na tarczę sprzęgłową, ruch powrotny powodują natomiast sprężyny tarczy dociskowej znajdujące się w jej obudowie. Koło zamachowe na wałek sprzęgłowy przekazuje ruch obrotowy tarczy na zasadzie tarcia. Kolejnym etapem ruchu obrotowego jest jego przeniesienie do skrzyni biegów i dalszych elementów układu napędowego.

W momencie wciśnięcia pedału sprzęgła następuje odłączenie sprzęgła i widełki oraz łożysko sprzęgła odciągają tarczę dociskową w wyniku czego następuje zwolnienie tarczy sprzęgłowej. W wyniku takiego działania następuje zmniejszenie lub brak przylegania tarczy sprzęgłowej do elementu koła zamachowego, dzięki czemu kierujący ma możliwość zatrzymania pojazdu lub zmienienia biegu. 

Wpływ prawidłowej jazdy na zużywanie się sprzęgła

Producenci kompletów sprzęgieł przewidują ich bezawaryjną eksploatację na okres nawet około 300 tysięcy kilometrów, jednak największy wpływ na zużycie sprzęgła ma sposób jego użytkowania przez kierowcę. Największe obciążenie kompletu sprzęgła ma miejsce w trakcie jazdy po mieście, ponieważ wtedy tarcza sprzęgła osiąga wysokie temperatury narażając się tym samym na szybsze zużywanie.

Ważne jest wyrobienie u siebie prawidłowych nawyków w trakcie jazdy, dzięki czemu będziemy oszczędzać sprzęgło i tym samym zwiększymy jego żywotność. Istotne jest pamiętanie o zachowaniu odpowiedniego ułożeniu nóg oraz ich odpowiednich ruchach w trakcie jazdy. Korzystne jest trzymanie nogi na pedale sprzęgła we właściwej pozycji i wciskanie sprzęgła całym ciężarem lewej nogi wykonując sunięcie piętą po podłodze. Powinniśmy starać się trzymać cały czas piętę w styczności z podłogą auta, ponieważ jej oderwanie powoduje iż ciało nie ma punktu podparcia. Taki sam nawyk powinniśmy wyrobić sobie również w trakcie operowania pozostałymi pedałami – prawa stopa powinna się jedynie przechylać pomiędzy pedałami gazu i hamulca, nie odrywając pięty od podłogi samochodu. Kiedy chcemy odłożyć stopę operującą sprzęgłem na podpórkę należy ją jedynie przechylić w lewą stronę i oprzeć. Zdecydowanie nie należy trzymać lewej nogi opartej lub nieco uniesionej ponad pedałem sprzęgła. Przyjęcie takiej pozycji w trakcie jazdy spowoduje, iż w trakcie jazdy na nierównościach pedał sprzęgła będzie przez nas nieświadomie lekko wciskany, co może spowodować w krótkim czasie uszkodzenie tarczy sprzęgłowej.

Kup komplet sprzęgła w sklepie internetowym Sprzeglo.com.pl

[Głosów:1    Średnia:5/5]

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ